Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد عنوان کرد:

اجرای طرح ملی گندم بنیان خون تازه‌ای در رگ‌های بخش کشاورزی خوزستان است

محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشستی که با حضور عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت برگزار شد گفت: از جمله امکاناتی که در جهت توسعه طرح ملی گندم بنیان باید از آنها استفاده شود می‌توان به توزیع نهاده‌های کشاورزی، اختصاص بودجه مناسب، حضور مدیران تحقیقات، ورود صنعت به این طرح، انگیزه پرسنل و اختصاص یارانه برای تهیه ماشین آلات جدید در زمینه خاک‌ورزی اشاره کرد.

اجرای طرح ملی گندم بنیان خون تازه‌ای در رگ‌های بخش کشاورزی خوزستان است

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، وی افزود: پروژه گندم بنیان سال گذشته با 3 پلاتفرم آموزشی، ترویجی و یک پلاتفرم تحقیقاتی کار خود را در استان آغاز کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، از اهداف مهم این طرح را افزایش عملکرد 30 درصدی گندم آبی، افزایش عملکرد 25 درصدی گندم دیم، توسعه ارقام جدید، توسعه کشت مستقیم، کشت پشته  و کشت کف جوی، از بین بردن شکاف عملکرد از طریق بهبود تغذیه و از بین بردن خلاء عملکرد از طریق مدیریت صحیح برشمرد و افزود: از دیگر اهداف این طرح می‌توان به توسعه سیستم‌های آبیاری، اجرای برنامه‌های آموزشی، ایجاد مزارع الگویی و اجرا و بومی‌سازی دانش ماشین آلات با هدف تقویت و بکارگیری پتانسیل تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده در رابطه با طرح ملی گندم بنیان اظهار کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در این طرح می‌توان به انجام مدیریت آبیاری و افزایش بهره‌وری در مصرف آب، مصرف کودهای اصلی بر اساس آزمون خاک، برگزاری 16 کارگاه آموزشی برای 2300 نفر، انجام عمیات نمونه برداری در مقاطع مختلف زمانی، برگزاری 4 روز مزرعه برای هر پلاتفرم و انجام عملیات نمونه برداری قبل از برداشت و برداشت دقیق سناریو و آزمایش پلاتفرم اشاره کرد.

قاسمی نژاد گفت: مهمترین عوامل موثر بر افزایش عملکرد در این پروژه، استفاده از ارقام برتر، تغییر آرایش زمین، انجام تغذیه متعادل، میزان مصرف بهینه بذر، افزایش راندمان آبیاری، مبارزه با بیماری‌ها و علف‌های هرز، کشاورز پیشرو و حضور محققان در این طرح بوده است.

وی در ادامه ضمن مقایسه میانگین عملکرد گندم آبی و پلاتفرم آموزشی ترویجی تصریح کرد: میانگین عملکرد گندم آبی استان 4.850 میانگین عملکرد 3 پلاتفرم آموزشی، ترویجی6.700 بوده است که تفاوت بسیار چشمگیری دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی همچنین تصریح کرد: با توجه به نتایج خوب بدست آمده از اجرای این طرح در 2 سال گذشته تصمیم به توسعه طرح گرفته شد که در برنامه‌ریزی انجام شده 18 هزار و 455 هکتار سطح زیر کشت در سال جاری به 184 هزار هکتار ارتقاء خواهد یافت و این ارتقاء عملکرد را از 5 هزار و 300 تن به 6 هزار 500 تن رسانده و تولید را از 81 هزار تن به 1200 تن ارتقاء خواهد داد.

وی گفت: در سال زراعی 98-99 این طرح برای 12 شهرستان استان خوزستان به اجرا درآمد و پس از آن نیز برای همه  27 شهرستان استان این طرح اجرا خواهد شد.

قاسمی نژاد در پایان اظهار کرد: طرح ملی گندم بنیان با اتحاد، همدلی و خودباوری و همچنین عزم و اراده ملی می‌تواند به اصلی‌ترین طرح در استان تبدیل شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید