Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد:

پرداخت خسارت به 10 هزار پرونده سیل در استان خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاوری خوزستان، ضمن اشاره به 11 هزار و 400 پرونده خسارات سیل اخیر در استان اظهار کرد: تا کنون 10 هزار نفر از خسارت‌دیدگاه سیل در استان خوزستان برای پرداخت به بانک معرفی و خسارت خود را دریافت نمودند.

پرداخت خسارت به 10 هزار پرونده سیل در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاوری خوزستان اظهار کرد: در جریان سیل اخیر در خوزستان 213 هزار از اراضی و انواع محصولات زراعی و باغی دچار آب گرفتگی شد که قسمت عمده‌ای از این اراضی با 160 هزار هکتار وسعت زیر کشت گندم قرار داشت.

وی افزود: از جمله اقداماتی که پس از وقوع سیلاب انجام شد می‌توان به خارج کردن آب از 160 هزار هکتار از مزارع، برداشت محصول ازبخش‌هایی از مزارع که دچار آسیب بودند ولی محصول قابل برداشت داشتند و آماده سازی مزارع سیل زده برای کشت تابستانه اشاره کرد.

چنگلوایی در ادامه با بیان این مطلب که با وجود خسارت 29 درصدی به محصول گندم استان، نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش خرید و تولید گندم را شاهد بودیم، اظهار کرد: امسال میزان خرید گندم در استان یک میلیون و 302 هزار تن بود که این میزان در سال گذشته یک میلیون 131 هزار تن بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به خسارت 17 درصدی به محصول کلزای کشت شده در مزارع استان امسال نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش تولید را شاهد بودیم که معادل ریالی این میزان کشت حدود 67 میلیارد تومان درآمدزایی را برای کشاورزان استان به همراه داشت.

رییس سازمان جهاد کشاوری خوزستان در ادامه با اشاره به کشت تابستانه در مزارع استان یادآور شد: پس از آماده‌سازی مزارع برای کشت تابستانه، 357 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت تابستانه رفت که نسبت به سال گذشته با میزان 157 هزار هکتار، شاهد رشد 125 درصدی سطح زیر کشت تابستانه در استان بودیم و این در حالی است که 150 هزار هکتار از مجموع 357 هزار هکتار کشت در اراضی انجام شد که دچار سیل شده بودند.  

وی افزود: ارزش تولیدات حاصل از کشت در اراضی سیل زده در استان معادل 4 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است که با وجود خسارت 4 هزار و 600 میلیارد تومانی به تمام بخش‌های کشاورزی استان و با توجه به کشت تابستانه در اراضی، معادل این میزان ارزش ریالی از تولیدات مختلف داشتیم.

چنگلوایی همچنین در خصوص پرداخت خسارات سیل به کشاورزان استان گفت: طبق مصوبه هیات دولت 926 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای استان خوزستان در نظر گرفته شد که تا کنون 50 درصد این مبلغ تخصیص و به حساب استان واریز شده همچنین 910 مییارد تومان نیز تسهیلات قرض‌ الحسنه با بازپرداخت 6 ساله برای کشاورزان خسارت دیده اختصاص یافته که کل این مبلغ به حساب بانک‌های عامل واریز شده است.

وی در ادامه اذعان داشت: از مجموع 23 هزار 500 پرونده تعداد 11 هزار و 400 پرونده تایید نهایی شد که از این تعداد 10 هزار پرونده به بانک‌ها ارسال و پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای آنها انجام شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: این تعداد پرونده برای دریافت 205 میلیار تومان کمک بلاعوض به بانک معرفی شدند که به دلیل تخصیص 50 درصدی از کل مبلغ کمک بلاعوض، تا کنون 102 میلیارد تومان به خسارت دیدگان سیل در استان پرداخت شده است.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به تسهیلات قرض‌الحسنه بلند مدت عنوان کرد: تا کنون 9 هزار 500 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند و 195 میلیارد تومان را از بانک‌های عامل در استان دریافت کردند.

وی گفت: با توجه به ایراداتی که پژوهشگاه فضایی به نواقص مابقی پرونده‌ها گرفته، این پرونده‌ها اصلاح و مجدد برای دریافت تایید نهایی ارسال خواهند شد.

چنگلوایی در پایان با بیان اینکه تا کنون 1800 پرونده از کل پرونده‌های باقی‌مانده اصلاح شده است عنوان کرد: امیدوارم حداکثر تا 10 روز آینده کار اصلاح مابقی پرونده‌ها نیز انجام شده و بتوانیم کشاورزان و بهره‌برداران را برای دریافت تسهیلات و کمک بلاعوض به بانک‌های عامل در استان معرفی کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید