Iranian Agriculture News Agency

صاحب محمدی پیش بینی کرد:

سال آینده می‌توانیم بذر کنجد کشور را تامین کنیم

مدیر فنی شرکت کشت و صنعت شهید رجایی دزفول ضمن بیان این مطلب که استان خوزستان یکی از مناطق مستعد برای کشت کنجد است گفت: انقلابی در برداشت کنجد در استان خوزستان روی داده است.

سال آینده می‌توانیم بذر کنجد کشور را تامین کنیم

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، صاحب محمدی مدیر فنی شرکت کشت و صنعت شهید رجایی دزفول اظهار کرد: سه سال پیش با وارد کردن یک رقم بذر ناشکوفای کنجد به کشور، حدود 600 گرم از این نوع بذر به این شرکت تحویل داده شد.

وی افزود: پس از تحویل، حدود ربع هکتار از مزارع شرکت کشت و صنعت شهید رجایی دزفول به زیر کشت این محصول رفت که در هنگام برداشت نیز شاهد نتایج بسیار خوبی بودیم.

صاحب محمدی ضمن اشاره به کشت این محصول در سال‌های بعد تصریح کرد: سال بعد سطح زیر کشت این محصول را به 7 هکتار افزایش دادیم که از این میزان سطح زیر کشت در حدود 3 تن بذر کنجد برداشت شد.

مدیر فنی شرکت کشت و صنعت شهید رجایی دزفول همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر 280 هکتار از مزارع این شرکت زیر کشت بذر ناشکوفای کنجد قرار دارد.

وی در ادامه یادآور شد: استان خوزستان یکی از مناطق مستعد برای کشت کنجد محسوب می‌شود ولی متاسفانه به دلایلی از جمله هزینه‌های بالای کارگر و اینکه کشاورزان معمولا زراعت‌هایی که نیاز به فعالیت زیادی دارند را انجام نمی‌دهند و ... کشت این محصول هنوز به خوبی در استان معمول نشده است.

صاحب محمدی با اعلام اینکه «در حال حاضر محصولی که در شرکت کشت و صنعت شهید رجایی دزفول در حال کشت است به صورت کاملا مکانیزه برداشت می‌شود و هیچ نیازی به برداشت دستی و پهن کردن ندارد» گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود در حدود 200 تن محصول بذری از مزارع کشت و صنعت شهید رجایی دزفول برداشت شود که از این میزان 150 تن بذر استحصال خواهد شد که با این وضعیت ما در سال آینده می‌توانیم تمام نیاز استان و حتی کشور را به بذر کنجد تامین کنیم.

وی ضمن اشاره به این مطلب که در حال حاضر با همکاری دانشگاه شهید چمران 44 لاین از مزارع کشت و صنعت شهید رجایی دزفول زیر کشت کنجد است عنوان کرد: این کشت با هدف دستیابی به چند رقم مناسب بذر از نظر تک شاخه و چند شاخه انجام شد تا بتوانیم کشاورزان را از نظر تاریخ کار و تراکم حمایت کرده و کشت را برای آنها آسانتر کنیم.

صاحب محمدی اظهار کرد: گاه شنیده می‌شود که کشت کنجد باعث ضعیف شدن زمین و ایجاد مشکل برای کشت بعد می‌شود که در این خصوص باید گفت: اگر تغذیه مزارع به خوبی و درستی و در زمان مناسب انجام شود هیچگونه مشکلی برای کشت بعدی وجود نخواهد داشت. 

وی در پایان دستیابی به موفقیت در این پروژه مهم را حاصل و زحمت کارشناسان دست‌اندرکار دانست و از تلاش همه آنها قدردانی کرد

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید