Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی در حضور کارشناسان فائو مطرح کرد:

رتبه نخست خوزستان در تولید محصولات استراتزیک کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جمع کارشناسان فائو ضمن اشاره به مقام نخست استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی اظهار کرد: استان خوزستان به لحاظ تولید محصولات استراتژیک دارای مقام نخست در کشور است.

رتبه نخست خوزستان در تولید محصولات استراتزیک کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی و هیات همراه در دیدار با یوجی نینو و یوسپراج خانال متخصصان آب و خاک سازمان خوار و بار جهانی و کشاورزی ملل متحد (فائو) که پنج شنبه 31 مردادماه برگزار شد، با اشاره به 350 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان گفت: استان خوزستان سالانه با تولید 138 نوع محصول کشاورزی بیش از 16 میلیون تن تولید انواع محصول را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که در بعضی از مناطق استان تا سه نوبت در سال کشت محصول انجام می‌شود.

وی با بیان این مطلب که حدود 170 هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف کشاورزی در استان فعالیت می‌کنند تصریح کرد: از مجموع یک میلیون و 236 هزار هکتار اراضی آبی استان، 550 هزار هکتار دارای شبکه‌های مدرن و مکانیزه درجه یک،2 و 3 که تجهیز و نوسازی شده و دارای شبکه‌های زهکشی زیرزمینی هستند، 583 هزار هکتار به صورت سنتی و 103 هزار هکتار از اراضی استان نیز از منابع آب زیرزمینی برای آبیاری مزارع استفاده می‌کنند.

چنگلوایی در ادامه یادآور شد: 98 درصد از تولیدات زراعی و باغی استان متکی به اراضی آبی هستند و فقط حدود 1.5 تا 2 درصد تولیدات کشاورزی در استان به صورت دیم کشت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 67 درصد از اراضی کشاورزی استان در منطقه خشک و فرا خشک قرار دارد گفت: متوسط بارندگی در استان خوزستان معادل 250 میلی‌متر در سال است که آن هم با پراندکندگی نامناسب زمانی و مکانی اتفاق می‌افتد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: استان خوزستان با تولید 17 درصد گندم کشور، 45 درصد شکر، 38 درصد ذرت، و حدود 33 درصد صادرات خرمای کشور، دارای رتبه اول در تولید محصولات استراتژیک در کشور است و همچنین استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور دارای مقام اول است.

وی همچنین افزود: در زمینه آبزی‌پروری 10 درصد از تولید آبزیان کشور در استان خوزستان انجام می‌شود همچنین در زمینه‌های تحقیقاتی، ژنتیکی و به‌نژادی و به ویژه تولید بذر نیز اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده که می‌توان از جمله آن به تولید 95 درصد بذر هیبرید کلزا در داخل استان اشاره کرد.

چنگلوایی در ادامه با بیان این مطلب که از سال 2014 دولت در زمینه آب و خاک در کشور اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده است گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به 10 میلیادر دلار اعتبار از سال 2014 برای مهار آبها، احداث کانال‌های انتقال درجه یک و 2، شبکه‌های توزیع آب، زهکشی زیرزمینی و تجهیز و نوسازی اشاره کرد و این سرمایه‌گذاری‌ها در حالی است که هیچ هزینه‌ای برای این اقدامات از کشاورزان دریافت نشده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر توجه بسیار خوبی به توسعه سیستم‌های آبیاری و آبیاری تحت فشار شده است به طوری که از مجموع 2 میلیون 40 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری کشور 770 هزار هکتار از سال 2014 به بعد اجرا شده است همچنین دولت برای سیستم‌های آبیاری تحت فشار 85 درصد کمک بلاعوض را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد که با توجه به محدودیت‌های ذاتی که استان در خصوص آب داردو شرایط اقلیمی نامناسب به جهت ارتقاء راندمان و بهره‌وری آب، قطعا این میزان کمک بلاعوض تاثیر قابل توجهی در توسعه سامانه نوین آبیاری خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌هایی که در زمینه آب و خاک انجام شده است گفت: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به ابلاغ قانون خاک، توجه خاص به کشاورزی حفاظتی، مدیریت بقایای گیاهی، جلوگیری آتش زدن بقایا هم به لحاظ آموزشی و هم قوانین بازدارنده اشاره کرد.

چنگلوایی افزود: از جمله اقدامات خوب دیگری که در ارتباط با خاک انجام شده می‌توان به زهکشی اراضی و اصلاح خاک اشاره کرد، ظرف مدت 4 سال گذشته در استان خوزستان در بیش از 160 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زهکشی زیرزمینی انجام شد.

چنگلوایی در ادامه گفت: از کارهای بزرگ دیگری که با حمایت دولت و با بهره‌گیری از بودجه 10 میلیارد دلاری در استان انجام شد، اختصاص یک میلیلرد و 500 میلیون دلار برای فعالیت‌های درون مزرعه به استان خوزستان بود که در 245 هزار از اراضی کشلورزی شبکه توزیع، زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی، هندسی‌سازی و یکپارچه‌سازی اراضی انجام شد و این کار باعث شد که از سال 2014 با تغییر الگوی کشت، اصلاحات انجام شده در خاک و تامین آب مطمئن حدود 2 میلیون تن در هر هکتار افزایش محصول داشتیم.

وی با اشاره به بحران سیل سال جاری بیان کرد: سیل علاوه بر خسارات شدیدی که به اراضی کشاورزی، و منابع تولیدات استان زد، خسارات زیادی نیز به زیرساخت‌های استان در بخش کشاورزی وارد کرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در سیل اولین اقدامی که باید انجام می‌شد تخلیه آب از اراضی کشاورزی بود که این مهم با مسیرگشایی، استفاده از دستگاه‌های سنگین، استفاده ار موتور پمپ‌ها با توان‌های متفاوت و تلاش برای اینکه بتوانیم بخشی از محصول را به سرعت برداشت کنیم محقق شد که در این راستا برای اولین بار در جریان سیل از کمباین برداشت برنج برای برداشت گندم به دلیل باتلاقی بودن زمین استفاده شد و با تلاش شبانه‌روزی کشاورزان و همکاران سازمان توانستیم 211 هزار هکتار از اراضی سیل‌زده را به صورت کامل از آب تخلیه کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در مرحله بعد نکته ضروری آماده‌سازی اراضی کشاورزی برای کشت تابستانه بود که در حال حاضر سطح زیر کشت تابستانه ما نسبت به سال گذشته 125 درصد افزایش یافته است و 150 هزار هکتار از مجموع 356 هزار هکتار کشت تابستانه استان در اراضی انجام شد که دچار سیل شده بودند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید