Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی:

ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان خوزستان برای تولید محصولات گواهی شده

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن تاکید بر بکارگیری تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان برای تولید محصولات گواهی شده اظهار کرد: تشکیل کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی مسائل حقوقی، فنی و اجرایی در تولید محصولات گواهی شده ضروری است.

ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان خوزستان برای تولید محصولات گواهی شده

 به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی در جلسه تولید و ساماندهی بازار محصولات گواهی شده  گفت: بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد در سال 2050 جمعیت دنیا به 9 و 8 دهم میلیارد نفر خواهد رسید که بخش اعظم این میزان جمعیت در آسیا و آفریقا خواهند بود و بالطبع این جمعیت عظیم  به غذای بیشتری نیز نیاز دارد که امیدوارم روزی فرا برسد که از مرحله تولید محصول سالم به تولید غذای سالم برای مردم برسیم.

وی افزود: از جمله مهمترین چالش‌های جدی که در تولید غذا در دنیا با آن روبرو هستیم می‌توان به تغییر اقلیم، عوامل زیان‌رسان از جمله حشرات، علف‌های هرز، محدودیت‌ اراضی مناسب و توزیع نامتوازن آن در دنیا، تغییر کاربری و استفاده از محصولات کشاورزی در سایر موارد اشاره کرد که این موارد می‌تواند امنیت غذایی را تهدید کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: بر همین اساس در دهه 50 با توجه به دو عامل افزایش جمعیت و محدودیت عوامل تولید، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت که زمینه‌ساز تغییر کشاورزی از  سنتی به صنعتی شد که در نتیجه آن استفاده از سموم شیمیایی قوت گرفت و منجر به آلودگی منابع آب، آلودگی و تخریب ساختمان خاک، انواع بیماری‌ها و ناهنجاری‌های جسمی و ژنتیکی، از بین رفتن حشرات مفید، ایجاد مقاومت در عوامل زیان‌رسان و کاهش کمیت و کیفیت محصول شد.

وی چهار وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی را افزایش تولید محصولات کشاورزی و ارتقاء امنیت غذایی با اتکا به تولیدات داخلی، کمک به افزایش تولید محصولات کشاورزی صادراتی، ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید و حفاظت پایدار از منابع برشمرد.

چنگلوایی تصریح کرد: در حال حاضر واردات کشور ما از نظر ارزشی 10 درصد ارزش مواد مورد نیاز است همچنین 85 درصد از انرژی هر فرد ار منابع داخلی است.

کیخسرو چنگلوایی در ادامه با اشاره به اهمیت تولید محصول سالم در قانون افزود: در سند چشم‌انداز کشور میزان ماده آلی خاک تا یک درصد مصوب شده همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد 10 درصد یارانه به کودهای شیمیایی، بیوزیستی و بیولوژیکی تعلق بگیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه کودهای زیستی و آلی باید تا 35 درصد جایگزین کودهای مصرفی شود و به جای کودهای شیمیایی از عوامل طبیعی و مبارزه بیولوژیک باید استفاده گردد تصریح نمود: استان خوزستان با دارا بودن 85 هزار هکتار دارای بیشترین سطح مبارزه بیولوژیک در کشور است .

چنگلوایی پیش‌بینی ساختارهای سازمانی و کلینیک‌های گیاهپزشکی را در زمینه اجرایی بسیار موثر دانست و ادامه داد: در حال حاضر 44 کلینیک گیاهپزشکی و 8 واحد انسکتاریوم برای تولید و پرورش عوامل طبیعی در سطح استان مشغول فعالیت هستند .

وی در ادامه گفت: نقش کشاورزی حفاظتی می‌تواند در حفظ بستر خاک و تولید محصول سالم کمک بسزایی داشته باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به هزینه‌های تولید محصول سالم خاطرنشان کرد: هزینه تولید محصول سالم و ارگانیک نسبت به محصولات عادی بیشتر و همچنین عملکرد نیز پایین‌تر خواهد بود.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات، بی‌اطلاعی جامعه هدف از تفاوت بین محصول سالم و عادی و عدم آگاهی افراد از محل عرضه این نوع محصولات است افزود: سطح آگاهی کارشناسان، کشاورزان، تولیدکنندگان ، صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان باید ارتقاء یابد و همچنین دولت به صورت تدریجی باید یارانه کودهای شیمیایی و سموم را حذف و یارانه تولید کودهای زیستی را جایگزین کند تا هزینه تولید کاهش یابد.

وی حمایت از سازمان‌های غیردولتی و دادن اختیارات به سازمان‌ها و مشخص نمودن چارچوب برای آنها همچنین تغییر قوانین و مقررات تولید محصول سالم، حمایت از حوزه تحقیقات و کاهش هزینه‎های تولید را از دیگر راهکارهای تولید و ساماندهی بازار محصولات گواهی شده دانست.

چنگلوایی همچنین با تاکید بر ضرورت تشکیل کارگروهی تخصصی برای آسیب‌شناسی مسائل حقوقی، فنی و اجرایی اظهار داشت: بر اساس راهکارهایی که در این کارگروه مطرح می‌شود می‌توان طرحی مدون را تهیه نمود.

وی در پایان تصریح نمود: امیدوارم با عزم جدی شاهد رنسانسی در تولید بازار محصولات سالم باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید