Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان:

خوزستان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، امروز دوشنبه در جلسه تولید و ساماندهی بازار محصولات گواهی شده گفت:خوزستان با تولید بیش از ۱۶ میلیون تن محصولات زراعی و باغی به عنوان اولین قطب تولید محصولات کشاورزی کشور، در اشتغال، تولید و ضریب امنیت کشور جایگاه ویژه و وسیعی دارد.

خوزستان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور

به گزارش خبرگزاری ایانا در خوزستان، محمد قاسمی نژاد بر توجه به تنظیم بازار و نظام بازار محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: الگوی کشت بعد از سالها در دولت یازدهم شروع و همچنان در حال ادامه بوده و مجموعه جهاد کشاورزی در این زمینه فعالیتهای بسیار خوبی را انجام داده است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، ادامه داد: یکی دیگر از موارد نظام بازار محصولات کشاورزی ساختار ناقص بازار از جمله نظام اصلاحات بازار، عدم فناوری و زیرساخت های مناسب است.

وی، نبود زیرساخت های لازم را یکی از مشکلات و عوامل تاثیرگذار در اختلاف شدید قیمت محصول از سر زمین تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد، عنوان کرد و گفت: در کشور تنها 6 تا 7 درصد قیمتی که مصرف کننده پرداخت میکند در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد، در حالی که در کشورهای اروپایی این مقدار، 80 درصد است.

قاسمی نژاد اختلاف قیمت از تولید تا مصرف را نگران کننده دانست و ابراز کرد: متاسفانه این مشکل بازار محصولات کشاورزی را احاطه کرده و رفع آن نیاز به همت و همکاری جدی تشکل ها و فعالان بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات کشاورزی، تولید نبوده بلکه مشکلات بعد از تولید است، عنوان کرد: یکی از راههای علمی، دقیق و عملیاتی شفافسازی قیمت محصولات کشاورزی، ورود بورس کالا به این مسئله بوده که در چهار سال گذشته این مهم به خوبی انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، اضافه کرد: در فرآیند بورس، تولیدکننده، مصرف کننده و بازرگانی که خرید را برای صنایع و صادرات انجام می دهد در یک فضای رقابتی قرار می گیرند و این فضای رقابتی اختلاف قیمت محصول از تولید تا مصرف را به حداقل می رساند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 2 دهه در خصوص چگونگی استفاده از کود و سموم شیمیایی کارهای بسیار خوبی انجام شده است، بیان کرد: میانگین مصرف کود و سم در کشور، نسبت میانگین جهانی بسیار پایین تر است.

 قاسمی نژاد با بیان اینکه تشکل های بخش کشاورزی در راستای تنظیم الگوی کشت می توانند تاثیرگذار باشند، اذعان داشت: الگوی کشت با توجه به سود کشاورز و ضروریات کشور تدوین و تنظیم می شود.

وی همچنین ادامه داد: در آزمایشاتی که توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شد، بسیاری از محصولات کشاورزی ما که امکان آلایندگی در آنها وجود داشت، خوشبختانه مشکلی نداشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید