Iranian Agriculture News Agency

تولید با آب های شور،کاهش استفاده از زمین از ارکان مهم سازمان شیلات

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات گفت: مهمترین ارکان سازمان شیلات برای تحقق برنامه هفتم توسعه، تولید با آب های شور، لب شور و دریایی ،کاهش استفاده از زمین، استفاده از گونه های مختلف مقاوم به کم آبی با رشد سریعتر و ارزان سازی تولید و تولید در قالب زنجیره ارزش است.

تولید با آب های شور،کاهش استفاده از زمین از ارکان مهم سازمان شیلات

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان: معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات در همایش ملی منطقه ای آبزی پروری که نهم و دهم سال جاری در پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور برگزار شد مهمترین رویکرد حال حاضر سازمان شیلات ایران را توسعه آبزی پروری در دریا و قفس خواند.

شکوری مهمترین ارکان سازمان شیلات برای تحقق برنامه هفتم توسعه را کاهش مصرف آب شیرین و تولید با آب های شور، لب شور و دریایی ( آبزی پروری دریایی، پرورش ماهی در قفس)، کاهش استفاده از زمین، استفاده از گونه های مختلف مقاوم به کم آبی با رشد سریعتر ( تنوع گونه ای در آبزی پروری) و ارزان سازی تولید و تولید در قالب زنجیره ارزش برشمرد

وی آغاز آبزی پروری دریایی را از دهه پیش عنوان و اضافه کرد: هدف کنونی سازمان شیلات ، توسعه پایدار آن با جلب مشارکت سرمایه گذاران، بهبود وضعیت بازار و تقاضای محصول و سرمایه گذاری در بخش بازار خارجی و صادرات می باشد.

 شکوری گلوگاه این رویکرد را تکثیر و پرورش ماهیان دریایی علی رغم موفقیت ها در بومی سازی صنعت قفس خواند و نیل به آن را نیازمند تلاش محققان و سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستیابی به زیست فن تکثیر گونه های مختلف ماهیان دریایی و ایجاد تنوع گونه ای در آبزی پروری دریایی دانست. 

وی همچنین توسعه سیستم های مداربسته در دهه هفتاد را تجربه ای ناخوشایند اعلام نمود که خوشبختانه با ارتقاء دانش مدیریت مزارع، تولید خوراک های اقتصادی و پیشرفت تجهیزات راه اندازی پس از دو دهه با موفقیت همراه شده است. 

شکوری اذعان داشت: زمانی میزان معمول تولید قزل آلا ۱۰ کیلوگرم در متر مربع در سیستم های پرورشی معمول بود، اما هم اکنون با پیشرفت هایی در زمینه تهیه خوراک به ۶۰ کیلوگرم در متر مربع رسیده است.

وی رویکرد سازمان شیلات برای توسعه آبزی پروری داخلی را گسترش سیستم های نیمه متراکم، مداربسته با استفاده از آب و زمین کمتر و انطباق با الزامات بهداشتی و زیست محیطی اعلام نمود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید