Iranian Agriculture News Agency

از مقام اول کشاورزی قراردادی تا بهره برداری پروژه های بزرگ شیلاتی در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بیش از 300 هزار هکتار کشت قراردادی در استان انجام شده همچنین 3 پروژه بزرگ شیلاتی در خوزستان آماده بهره برداری است.

از مقام اول کشاورزی قراردادی تا بهره برداری پروژه های بزرگ شیلاتی در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از  خوزستان، رییس سازمان گفت: ما به عنوان سربازان جهاد اقتصادی وظیفه داریم بر اساس منویات مقام معظم رهبری در راستای تامین امنیت غذایی و اقتدار غذایی تلاش کنیم و اهدافی را که بر اساس قوانین و برنامه های وزارت متبوع و سیاست های دولت است به اجرا در بیاوریم.

سید رحمت ا... پریچهر افزود: استان خوزستان از محورهای اصلی تولید است و در راستای الگوی کشت به عنوان اولویت های وزارت خانه است.

وی با بیان اینکه تاکنون صد درصد سطوح الگوی کشت در استان محقق شده  است اظهار داشت: استان خوزستان با دارا بودن یک میلیون و 500 هزار هکتار سطح زیر کشت و 6 و 2 دهم میلیون واحد دامی از استان های مهم در تولید محصولات کشاورزی است.

پریچهر ادامه داد: یکصد هزار هکتار از اراضی دیم استان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گرفته است و در این طرح برخی محصولات از جمله حبوبات برای نخستین بار کشت شده است.

وی تصریح نمود: امسال در حدود 186 هزار هکتار نیز طرح ملی  گندم بنیان اجرا شده است.

پریچهر اضافه کرد: از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی آبی در فاز اول طرح  550 هزار هکتاری 248 هزار هکتار به سرانجام رسید ولی  حدود 57 هزار هکتار آن تحویل شده و مابقی تعیین تکلیف نشده است.

وی اذعان داشت: فاز دوم این طرح که مصوبه سفر را هم دارد نزدیک به 2 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که تاکنون تخصیصی صورت نگرفته است.

پریچهر  ادامه داد: با همکاری شرکت خدمات حمایتی  حدود 50 درصد بیش از گذشته کود مورد نیاز تامین شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: در شهرستان های حوضه آبریز کرخه با پیگیری های صورت گرفته  در سال جاری مجوز کشت  داده شد و 147 هزار هکتار کشت در این حوضه صورت گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه در سال زراعی گذشته 220 میلیون لیتر سوخت کشاورزی توزیع شد اظهار داشت:  امسال مجوز  250 میلیون لیتر سوخت را اخذ کرده ایم و علاوه بر آن با پیگیری های صورت گرفته مقرر شد در صورت نیاز این میزان افزایش پیدا کند.

سید رحمت ا... پریچهر تصریح نمود: از سطح 339 هزار هکتار کشت  گندم  بیش از 330 هزار هکتار کشاورزی قراردادی صورت گرفته است که از نظر سطح  کشاورزی قراردادی در کشور دارای مقام اول هستیم.

وی ادامه داد: با توجه بارندگی ها و رطوبت به وجود آمده احتمال بیماری در مزارع بیشتر شده و بدین منظور شبکه مراقبت به صورت روزانه جهت مبارزه با آفات ، بیماری ها و علف های هرز مزارع را رصد و پایش می کند.

پریچهر افزود: یکی از برنامه های محوری مقام عالی وزارت موضوع رفع تداخلات می باشد که در همین خصوص  در هفته 3 جلسه در سطح شهرستان ها و استان تشکیل می شود.

وی اضافه کرد: تاکنون بالغ بر 400 هزار هکتار در قالب رفع تداخلات تعیین تکلیف شده است و از نظر سطح در کشور مقام اول را دارا هستیم.

پریچهر اذعان داشت: موزانه منفی گوشت مرغ و تخم مرغ در استان یکی دیگر از مشکلات بوده است که با تشکیل کارگروه رفع موانع تولید به صورت هفتگی جلسات برگزار و مشکلات در این زمینه بررسی می شود.

وی تصریح نمود: مجوز 20 میلیون قطعه جهت رسیدن به موازنه مثبت اخذ شده  است و در زمینه جوجه ریزی رشد خوبی را شاهد بودیم.

پریچهر اضفه کرد:  در چند ماه اخیر روزانه 50 تا یکصد تن مرغ منجمد برای تعدیل  قیمت وارد بازار استان شده است و در حال حاضر قیمت مرغ پایین تر از قیمت مصوب است.

وی  با بیان اینکه  یکی از سیاست های وزارت، خرید مرغ مازاد توسط اتحادیه ها  می باشد اظهار داشت: نشست هایی با صندوق حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی  جهت تامین اعتبار برگزار شده است تا در صورت لزوم از این اعتبار استفاده  شود.

پریچهر ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز فراخوانی  جهت صنوف، اتحادیه ها و بخش خصوصی برای تامین میوه شب عید  با قیمت مصوب منشتر شد که تاکنون اتحادیه های تعاونی استان اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود:  تاکنون 31 هزار راس دام از استان صادر گردیده است و با توجه به اینکه گوشت قرمز مشمول قیمت گذاری نمی شود و بر اساس تقاضا می باشد  با افزایش قیمت گوشت قرمز ، صادرات دام زنده در حال حاضر متوقف شده است.

پریچهر تولید محصولات آبزیان استان را حدود 140 هزار تن  عنوان و اضافه کرد: 3پروژه شیلاتی  بزرگ در استان آماده بهره برداری است.

وی  به تولید  یک میلیارد اصله نهال طی 4 سال در کشور اشاره و اضافه کرد : سهم سالانه استان 70 میلیون اصله نهال است.

پریچهر افزود: با توجه به اقلیم متفاوتی که در استان وجود دارد  تنوع نهال در استان  نیز بیشتر خواهد بود و از آنجا که استان خوزستان یک استان صنعتی می باشد و گازهای گلخانه ای نیز در استان تولید می شود این نهال کاری در کاهش آلودگی نقش موثری خواهد داشت.

وی شور و لب شور بودن آب وخاک را از دیگر  چالش ها ی استان عنوان کرد و اظهار داشت: سعی کرده ایم کشت های مکانیزه و استفاده  از  کارنده های حفاظتی ، کف کار ، پشته کار ...  را در استان گسترش دهیم و بدین منظور نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی طی ماه گذشته در استان برپا شد.

رییس سازمان  اضافه کرد: 150 میلیارد تومان در حوزه خرید ادوات کشاورزی به استان تخصیص داده شده که با توجه به سطح کشت، کافی نیست.

وی با اشاره به خرید  خرما به صورت توافقی در استان تصریح نمود: امسال حدود 70 هزار تن خرما از طریق کارگاه داران خریداری شد و در همین راستا تسهیلاتی نیز  به آنها اعطا شد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید