Iranian Agriculture News Agency

ضرورت بهره گیری از منابع آبی پساب های کشاورزی و آبهای شور سواحل

قائم مقام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بهره گیری از منابع آبی پساب های کشاورزی، آبهای شور سواحل و زمین های نوار ساحلی را ضروری خواند.

ضرورت بهره گیری از منابع آبی پساب های کشاورزی و آبهای شور سواحل

به گزارش خبرنگار ایانااز خوزستان، دومین همایش ملی- منطقه ای آبزی پروری به صورت مجازی با حضور مقامات استانی و کشوری، قائم مقام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، محققان و صاحبان مقالات علمی برتر ارائه شده به همایش آغاز شد.

رئیس پژوهشکده و دبیرعلمی  این همایش را ادامه همایش پیشین آبزی پروری- مدیریت و ارتقاء بهره وری آب خواند که در سال 1397 توسط پژوهشکده برگزار گردید و با اقبال بسیار خوبی همراه بود.

حسین هوشمند از تلاش های بی وقفه همکاران خود در پژوهشکده، بخش های مختلف تخصصی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و حمایت مادی و معنوی دستگاههای اجرایی، استانداری، جهاد کشاورزی خوزستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، دانشگاه های شهید چمران، علوم و فنون دریایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، تهران، تربیت مدرس و صنعتی اصفهان در برگزاری این همایش قدردانی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز به پتانسیل های بسیار بالای استان خوزستان در حوزه کشاورزی و به ویژه شیلات، حضور مراکز مختلف دولتی و خصوصی در تکثیر و پرورش انواع آبزیان اشاره نمود و اذعان کرد:  استان خوزستان تنها استانی است که همزمان امکان پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردآبی، شور، لب شور، شیرین و دریاچه های پشت سد در آن فراهم می باشد.

وی حضور کارگاههای فرآوری و عمل آوری، دسترسی به آب های آزاد و مرزهای مشترک را محرک بازاریابی و صادرات برشمرد و جایگاه صنعت شیلات در استان خوزستان را به عنوان پایتخت اقتصادی ایران در کنار دیگر بخش های اقتصادی مانند نفت و پتروشیمی ویژه خواند.

قائم مقام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به روند تغییرات تولید آبزیان در دنیا اظهار داشت: علیرغم اینکه طبق آخرین آمارها مصرف سرانه آبزیان در ایران به حدود 13.8 کیلوگرم می رسد، میزان تولید آبزی پروری در استان خوزستان در سال گذشته به بیش از 84 هزار تن رسیده است.

مصطفی شریف روحانی، مهم ترین چالش های صنعت آبزی پروری را خشکسالی و تغییر اقلیم، محدودیت تنوع در گونه های پرورشی با توجه به تغییر شرایط محیطی، مشکلات زیست محیطی، بروز بیمارهای نوظهور و حفظ ایمنی زیستی، کارایی پایین سیستم های تولیدی در بخش آبزی پروری، عدم استفاده از گونه های اصلاح نژاد شده، وابستگی به خارج از کشور در تامین نهاده ها با توجه به مشکلات تحریم و کمبود ارز، بالارفتن قیمت نهاده های تولید، بازماندگی کم و بروز تلفات، عدم آگاهی جامعه نسبت به ارزش غذایی محصولات آبزی، کمبود فرآوری مناسب در محصولات آبزی پروری قابل عرضه به بازار و مشکل بازاریابی برشمرد.

وی در ادامه، بهره گیری از منابع آبی پساب های کشاورزی، آبهای شور سواحل و زمین های نوار ساحلی را ضروری خواند و مکان یابی برای توسعه آبزی پروری در قفس، بهره گیری از تنوع گونه ای، دستیابی به زیست فن تکثیر و پرورش ماهیان بومی، استفاده از سیستم های پرورشی نوین و افزایش بهره وری با استفاده از گونه های اصلاح نژاد شده را از راهکارهای برون رفت از چالش های مطرح شده دانست

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران نیز به اقدامات موثر چهار دهه گذشته در برطرف کردن موانع پیش روی صنعت آبزی پروری مانند تهیه خوراک آبزیان پرداخت و مهمترین چالش های کنونی برای توسعه این صنعت را کمبود منابع آب شیرین خواند. شکوری اضافه کرد: دستگاههای نظارتی در سال های اخیر وارد فضای سیاست گذاری و مقررات گذاری به ویژه بخش های بهداشتی و زیست محیطی شده اند، که این قوانین هرچند صحیح هستند اما می توانند بازدارنده یا هدایت کننده توسعه به سمت و سویی خاصی گردند. وی ادامه داد: در کنار این مسائل داخلی که به آن اشاره شد، فراتر از مرزها با بحران ها و مسائلی روبرو هستیم که می تواند رویکرد توسعه آبزی پروری را در کشور دستخوش تغییر نماید.

وی به بحران های سیاسی، بحران جنگ غذا، تجارت آزاد، همه گیری کووید و تغییرات اقلیمی اشاره نمود و برای تحقق آمار و اطلاعات و کاهش اصطکاک با بهره برداران، انطباق با مقررات و شرایط اقلیمی جدید و قوانین زیست محیطی را ضروری خواند.

شایان ذکر است، همایش ملی- منطقه ای آبزی پروری دارای پنج پنل تخصصی بوده و تا روز دوشنبه 10 بهمن ماه 1401 ادامه دارد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید