Iranian Agriculture News Agency

افزایش نظارت ها بر نهال های ورودی به خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان ورود نهال ها از استان های دیگر افزایش پیدا میکند بنابراین باید نظارت ها بر بازار نهال در خوزستان شدت بگیرد.

افزایش نظارت ها بر نهال های ورودی به خوزستان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در جلسه کمیته فنی نهال گفت: استان خوزستان دارای باغات قدیمی است که باید اصلاح و نوسازی در آنها صورت بگیرد

تورج نوروزی افزود: در برخی از شهرستان ها نخیللاتی که در جنگ دچار آسیب شده اند هنوز به حال خود رها شده اند که نیاز به اصلاح و نوسازی دارند.

وی تصریح نمود: با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان ورود نهال ها از استان های دیگر افزایش پیدا میکند بنابراین باید نظارت ها بر بازار نهال در خوزستان شدت بگیرد.

نوروزی بر شناسه دار بودن نهال ها تاکید و اضافه کرد: اشتغال و ارزش افزوده محصولات در باغبانی بیشتر از زراعت می باشد ولی متاسفانه به  بخش باغبانی در استان کمتر بها داده می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان نیز در این جلسه اظهار داشت: تنوع اقلیمی استان باعث شده بازه وسیعی از محصولات گرمسیری، نیمه گرمسیری ، سردسیری و خشک در استان وجود داشته باشد

حسنی نسب ادامه داد: در سال گذشته با توجه به اعتبارات سال گذشته در سطح 2 هزار و 380 هکتار توسعه باغات در اراضی نوآباد ، تغییر الگوی کشت و حذف و جایگزینی باغات صورت گرفت همچنین 300 هکتار از باغات در اراضی شیبدار توسعه یافتند .

وی اضافه کرد: همچنین 500 هزار اصله نهال درختان مثمر و 500 هزار نفر پاجوش نخیلات و 267 میلیون نشا محصولات مختلف گلخانه ای و فضای باز تولید شد.   

حسنی نسب میزان اعتبار اعطا شده در سال گذشته  را 42میلیارد و 814 میلیون ریال عنوان و تصریح نمود: 4 پایلوت حفظ و نگهداری ارقام تجاری در حال انقراض نخیلات تحت عنوان کلکسیون پاجوش ایجاد گردید

وی ادامه داد: پایلوت کشت متراکم در دو شهرستان اندیکا و ایذه احداث و کشت های فغراموش شده و کمتر توسعه یافته احیا گردید همچنین باغات دیم نظیر انجیر، انگور و بادام در اراضی شیبدار مستعد با توجه به لزوم استفاده بهینه از منابع آبی و نزولات جوی توسعه یافت.

حسنی نسب تصریح نمود: مجوز تولید نهال گرمسیری در استان با هدف تأمین نهال استاندارد درون استان صادر گردید.

وی اظهار داشت: قرار است  برای سال جاری جهت  4 هزار و 923 هکتار یارانه نهال و خود اجرایی در نظر گرفته  شود همچنین در یک هزار و 10 هکتار باغات در اراضی شیبدار توسعه یابند  طرح جامع نخیلات در یک هزار و 295 هکتار اجرا گردد و در یک هزار و 755 هکتار گیاهان دارویی و 110 هکتار زیتون توسعه یابند.  

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید