Iranian Agriculture News Agency

مدیریت آب ، نهاده ها و آموزش کشاورزان با اجرای طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در طرح 550 هزار هکتاری ضمن تسطیح اراضی میزان تولیدات استان به ۶ میلیون تن افزایش پیدا کند و میزان آب، آموزش کشاورزان و نهاده‌ها مدیریت شود.

مدیریت آب ، نهاده ها و  آموزش کشاورزان با اجرای طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در برنامه مسا الاهواز گفت: خوزستان با تولید ١٧ میلیون تن محصولات دامی، زراعی، شیلاتی، کشاورزی و... بخش عمده ای از گندم کشور را تولید می‌کند.

سید رحمت الله پریچهر افزود : در سال زراعی جاری بیش از ۲۵۰هزار تن محصول خرما در استان تولید شده است که بخشی از آن صادر و بخش دیگر آن در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی با اشاره به تولید شیر و فرآورده‌های لبنی حاصل از گاومیش داری در استان اظهار داشت: با توجه به اینکه ۴۵ درصد گاومیش‌های کشور در استان خوزستان وجود دارد یکی از استان های مهم در تولید شیر و فرآورده‌های لبنی حاصل از گاومیش داری هستیم.

پریچهر تصریح کرد: خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی یکی از استان های نخست در تولید چغندر قند پاییزه در کشور به شمار می‌رود؛ همچنین در تولید دانه‌های روغنی از جمله کلزا در کشور  از استان‌های مهم هستیم.

 وی اضافه کرد: براساس الگوی تعیین شده امسال گندم، جو، چغندر قند، دانه کلزا و ذرت به عنوان محصولات الگوی کشت هستند و تلاش می کنیم تا تولید را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم.

 پریچهر با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیون و ٣۶٠ هزار تن گندم در خوزستان تولید شد، ادامه داد: گندم تولیدی در استان با توجه به شرایط موجود جزو گندم های با کیفیت در کشور به شمار می‌رود و از نظر پروتئین و ترکیبات موجود حائز اهمیت است و می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز ما را تامین کند. وی ادامه داد: طرح ۵۵٠ هزار هکتاری مقام معظم رهبری یکی از طرح‌های بی‌نظیر و ارزشمند در کشور است؛ در فاز نخست ٢۴٨ هزار هکتار آن محقق شد و فاز دوم آن در حدود ٢۵٠ هزار هکتار است.

 پریچهر اضافه کرد: تخصص اولیه آب آن انجام شده و در نشست اخیری که برای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور برگزار شد این طرح جزء اولویت‌ها دیده شد. ربیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که با اجرای این طرح ضمن تسطیح اراضی میزان تولیدات استان به ۶ میلیون تن افزایش پیدا کند در این اراضی ارتقا بهره وری را داریم تا میزان آب، آموزش کشاورزان و نهاده‌ها مدیریت شود.

سید رحمت الله پریچهر ادامه داد: آموزش کشاورزان یکی از اولویت‌های ما است و در نظر داریم با توجه به بذرهای اصلاح شده و استفاده شده در این طرح‌ آموزش های لازم را به کشاورزان ارائه کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم در استان اجرای الگوی کشت و کشت پاییزه در محصولات زراعی است.

پریچهر بیان داشت: با توجه به اعلام سازمان آب و برق خوزستان امسال آب مورد نیاز از طریق سد کرخه تامین می شود در این راستا تمهیدات لازم را برای تامین کود، سوخت مورد نیاز برای ماشین آلات و ابزار کشاورزی و بذر اصلاح شده انجام داده ایم و شرایط لازم جهت انجام کشت مناسب مهیا است.

وی در خصوص فعالیت‌های دانش بنیان در سازمان جهاد کشاورزی عنوان داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به دانش بنیان شدن فعالیت‌ها و ضرورت نفوذ علم در کشاورزی کمیته دانش بنیان تشکیل شد و از  همه عزیزانی که طرحی در این راستا دارند، حمایت می‌شوند.

 پریچهر تصریح کرد: یکی از برنامه‌های محوری وزیر جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان کشت قراردادی گندم است و این برنامه با مسئولیت شرکت بازرگانی دولتی در کشور اجرا می‌شود و پس از ثبت نام همه گندم تولیدی کشاورزان از آن‌ها خریداری می شود.

وی از تشکیل باشگاه تولیدکنندگان گندم خبرداد و افزود: باشگاه تولیدکنندگان بیش از ٧ تن را شکل دادیم و تولید کنندگانی که بتوانند تولید خود را به بیش از ٧ تن برسانند به عنوان گندم یار و مربیان تولید گندم مفتخر خواهند شد و سایر کشاورزان آموزش‌های لازم را در اراضی این عزیزان خواهند دید.

پریچهر در پایان با بیان اینکه به دنبال مکانیزه کردن تولید هستیم اظهار داشت: به همین منظور تسهیلاتی برای کشاورزان در نظر گرفته شد تا افرادی که واجدشرایط هستند با استفاده از ادوات و ماشین آلات میزان تولید را افزایش دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید