Iranian Agriculture News Agency

تنوع محصولات در جهش تولید دیم زاهای خوزستان برای پایداری تولید گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هدف اصلی طرح جهش تولید در دیم زارها تنوع محصولات در جهت پایداری تولید گندم است.

تنوع محصولات در جهش تولید دیم زاهای خوزستان برای پایداری تولید گندم

به  گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در جلسه جهش تولید در دیم زارها با بیان اینکه در سال زراعی جاری در یکصد هزار هکتار از مزارع استان با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این طرح اجرا می شود گفت: در سومین سال اجرای این طرح 4 پروژه نیز جهت اجرا در نظر گرفته شده است که شامل کشاورزی حفاظتی، کشت مستقیم، کشت عمود بر شیب و آیش زمین هایی که در آن کشت صورت نگرفته می باشد.

تورج نوروزی با اشاره به تامین کود و بذر مورد نیاز این طرح افزود: در سال گذشته طرح جهش تولید در دیم زارهای 12 شهرستان انجام شد و امسال در سطح 13 شهرستان انجام می شود.

وی ادامه داد : گیاهان دارویی برای اولین سال است که وارد چرخه تناوب طرح جهش تولید می گردد و هدف اصلی این طرح نیز تنوع محصولات در جهت پایداری تولید گندم است.

نوروزی با بیان اینکه برای طرح جهش تولید در سال زراعی جاری 132 دستگاه ابلاغ گردیده اظهار داشت: اولویت ارائه تسهیلات با ادوات کارنده می باشد.

وی تصریح نمود: جهت تغذیه متعادل چهار محصول گندم، جو، کلزا و چغندرقند باید از کود ترکیبی پتاسه، فسفاته و اوره  بر اساس میزانی که در سامانه پایش معرفی شده استفاده کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال گذشته در سطح 2 هزار و 100 هکتار از اراضی شیبدار استان گیاهان دارویی کشت گردید که از این میزان 400 هکتار مربوط به اراضی دیم است.

حسنی نسب اضافه کرد: در طرح جهش تولید در سال زراعی جاری 2 هزار هکتار از دیم زارهای استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه 13 گونه دارویی برای این طرح در نظر گرفته شده که دارای بازارپسندی بیشتری هستند تصریح نمود: رازیانه ، چیا، سیاهدانه، گل گاوزبان و پنیرک از جمله این گیاهان هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید