Iranian Agriculture News Agency

افزایش و پایداری تولید با اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح جهش تولید در یک صد هزار هکتار از دیم زارهای استان اجرا می شود.

افزایش و پایداری تولید با اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای خوزستان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه تولید جهش در دیم زارهای استان گفت: سومین سالی است که این طرح با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سطح استان همزمان با سراسر کشور اجرا می شود.

تورج نوروزی با بیان اینکه ظرفیت های بالقوه زیادتری در دیم زارها نسبت به اراضی آبی وجود دارد اظهار کرد: 4 میلیون هکتار اراضی دیم در کشور در این طرح با هدف افزایش و پایداری تولید به زیر کشت محصولات مختلف می رود.

وی ادامه داد: با مشاهده تنوع محصولات در طرح جهش تولید در دیم زارها می توان متوجه شد کاهش فشار در مراتع، افزایش ارزش افزوده، حفظ بقایای گیاهی، تغذیه دام، آبخوان داری ، استفاده از دستگاه های کشت مستقیم جهت کشاورزی حفاظتی، جلوگیری از فرسایش خاک، آموزش کشاورزان از جمله رویکردهای مهم این طرح است.

نوروزی با بیان اینکه حفظ منابع، افزایش بهره وری و ثبات تولید نیز در این طرح دیده شده  تصریح نمود: سال گذشته از نظر اجرای تعهدات در دیم زارها رتبه دوم کشور را بدست آوردیم.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری 3 تعهد مهم حفظ بقایای گیاه، کشت عمود بر شیب و تبدیل آیش زرد به سبز برای طرح جهش تولید دیم زارها در نظر گرفته شده است.

نوروزی بر پیوست های آموزشی بر اساس زمان، مکان و محتوا همراه با قراردادهای منعقد شده با کشاورز تاکید کرد.

در ادامه مدیر زراعت سازمان گفت: سطح کشت در نظر گرفته شده در طرح جهش تولید در دیم زارهای استان برای سال زراعی جاری یکصد هزار هکتار می باشد که شامل 54 هزار هکتار گندم ، 20 هزار هکتار جو ، 5 هزار هکتار نخود، 5 هزار هکتار عدس، 10 هزار هکتار دانه های روغنی ، یک هزار هکتار گیاهان دارویی و 5 هزار هکتار علوفه دیم می باشد.

سید احمدی ادامه داد: 24 تن کود بذرمال به استان وارد شده که به سه مقصد باغملک ، دزفول و لالی در حال ارسال می باشد و این کودها به شهرهای همجوار ارسال خواهند شد.

وی تصریح نمود: مقرر شده 28 هزار و 571 نفرروز در سال زراعی جاری در طرح جهش تولید دیم زارهای استان آموزش های لازم را فرا بگیرند.

مدیر مکانیزاسیون سازمان نیز اظهار داشت:132 دستگاه ماشین آلات و ادوات جهت این طرح به استان ابلاغ گردیده که از محل اعتبارات 4 درصد می باشد که تاکنون از این تعداد 54 دستگاه جهت اخذ تسهیلات به بانک معرفی گردیده اند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید