Iranian Agriculture News Agency

واکسیناسیون رایگان 310 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در دزفول

310 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در شهرستان دزفول واکسینه شدند.

واکسیناسیون رایگان 310 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در دزفول

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، رئیس دامپزشکی دزفول گفت: بیش از 310 هزار راس از دامهای سبک و سنگین شهرستان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی بصورت کاملا رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون شد.

محسن ورجاوند با بیان اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است و با توجه به راههای ورود این ویروس به بدن دام از قبیل تنفس، قطرات آلوده وخوردن علوفه آلوده می تواند گله را آلوده نماید افزود: رعایت ضوابط بهداشتی در ورود و خروج ، حمل ونقل، نگهداری و تغذیه دام ، رعایت ضوابط بهداشت فردی شامل پوشیدن چکمه، لباس کار توسط کارگران و تعویض لباس در جابجایی های بین دامداری ها و واکسیناسیون به موقع دامها در کنترل این بیماری بسیار موثر است.

وی ادامه داد: این بیماری واگیردار همراه با تب شدید 40 تا 41 درجه سانتی گراد ، بی حالی ، بی اشتهایی ،ایجاد تورم حاد دهان و به تبع آن ترشحات کشدار ، لزج و ایجاد تاول در مخاطات دهان، لثه و زبان بوده و می تواند خسارت های اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری تحمیل کند.

به گفته ورجاوند افت شدید تولید شیر و گوشت، کاهش زایش، تلفات در گوساله ها به همراه هزینه درمان از جمله خسارت های اقتصادی وارده به دامداران است.

وی اظهار داشت: جمعیت دامی منطقه در طول سال چندین نوبت بر علیه این بیماری واکسیناسیون می شوند تا ضمن حفظ سرمایه های دامی کاهش تولید نیز بروز نکنند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید