Iranian Agriculture News Agency

خود اتکایی در تولید روغن و تامین زنجیره غذایی دام با کشت سویا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سویا به عنوان یک دانه روغنی از لحاظ خوداتکایی در تولید روغن و تاثیر در زنجیره غذایی دام و طیور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

خود اتکایی در تولید روغن و تامین زنجیره غذایی دام با کشت سویا

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، جلسه احیا و  توسعه کشت سویا در استان در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت:  با توجه به دستور مقام عالی وزارت و معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه کشت سویا و کشت این محصول در سال های پیشین در سطح استان که بنا به دلایلی متوقف شد برای ایجاد کشت نظارت شده وفنی در شمال استان آماده می باشیم تا کشت این محصول به صورت مزارع الگویی و پایلوت های آموزشی صورت گیرد.

تورج نوروزی افزود: سویا به دلیل خاصیت تثبیت ازت در خاک و اصلاح فیزیکی خاک تاثیر مثبتی در تناوب زراعی بخصوص گندم را بدنبال خواهد داشت

وی اضافه کرد: بخش زیادی از مزارع استان در فصل تابستان به ذرت اختصاص می یابد و این محصول در تناوب با گندم که پس از آن کشت می شود مناسب نمی باشد و کشت یک گیاه از خانواده بقولات بخصوص در این تناوب کمک شایانی  به پایداری تولید گندم خواهد کرد.

نوروزی با بیان اینکه بخش زیادی از دانه سویای مورد نیاز کشور از خارج از کشور تامین می شود که خروج ارز از کشور را بدنبال دارد  اظهار داشت: سویا بعنوان یک دانه روغنی  از لحاظ خوداتکایی در تولید روغن  و تاثیر در زنجیره غذایی دام و طیور  بعنوان یک محصول استراتژیک از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی تصریح نمود: در حال حاضر با افزایش قیمت نهاده های دامی و روغن خوراکی افزایش خوبی نیز در قیمت خرید تضمینی و توافقی دانه روغنی سویا حاصل شده است.

نوروزی اذعان داشت: در تلاش هستیم با  همکاری و هماهنگی بین محققان ، مروجین و نظارت دقیق در مرکز تحقیقات ، جهاد کشاورزی شهرستا نها و شرکت های توانمند در شمال استان نظارت خوبی را بر مزارع داشته باشیم.

وی به بازدید از کارخانه قند شوش نیز اشاره و اضافه کرد امیدواریم  طی روزهای آینده پرونده برداشت محصول جغندر قند نیز بسته شود

نوروزی پیش بینی کرد: محصول تحویلی چغندر قند پاییزه استان به کارخانجات  بیش از 950 هزار تن از سطح 15 هزار هکتار  باشد.

وی تصریح کرد: علیرغم خشکسالی و کم آبی با همت کشاورزان و همکاری خوب بین مدیران و کارخانجات شاهد برداشت ایده آل در سطح مزارع خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید