Iranian Agriculture News Agency

کنجد بهترین جایگزین کشت برنج در خشکسالی ها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از محصولات مهمی که در تناوب با محصول گندم می تواند باعث پایداری تولید شود کنجد می باشد.

کنجد بهترین جایگزین کشت برنج در خشکسالی ها

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در جلسه بررسی کشت کنجد مقاوم به ریزش با بیان اینکه سالانه استان خوزستان با کشت سالانه 15 تا 16 هزار هکتار رتبه اول کشت این محصول را به خود اختصاص داده  گفت: با توجه به منابع محدود آب در استان در الگوی کشت در نظر گرفته شده کشت گیاهان کم آب بر با صرفه اقتصادی بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

 نوروزی افزود: یکی از این محصولات کنجد می باشد که در تناوب با محصول مهمی مانند گندم می تواند باعث پایداری تولید شود.

وی با بیان اینکه باید کنجد به عنوان کشت جایگزین برنج به کشاورزان معرفی شود اظهار داشت: در کنار کشت کنجد باید برداشت مکانیزه آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

نوروزی اضافه کرد: در توده بذر سنتی در مرحله برداشت 4 عملیات بر روی کنجد صورت می گرفت اما در برداشت مکانیزه یک مرحله انجام می شود.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی کنجد مقاوم به ریزش برای سال جاری 40 هزار تومان در نظر گرفته شده بیان داشت:  در کشت کنجد مقاوم به ریزش دو اصل آزادسازی به موقع اراضی قبل از کشت گندم و عدم تاخیر در آخرین آبیاری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نوروزی به همکاری ستاد فرمان اجرایی امام و شرکت کشت و صنعت رجایی در خرید تضمینی کنجد در سال گذشته اشاره  و ادامه داد: اگر کشاورزان کنجد برداشت شده را  از کنجد وحشی و علف هرز پاکسازی کنند محصول آنها با قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی توسط شرکت خریداری می شود.

وی به ایجاد مزارع الگویی که به راحتی در دسترس کشاورزان قرار گیرد اشاره و اضافه کرد: بهترین روش کشت کنجد به صورت جوی و پشته می باشد که مانع از بیماری های قارچی در این محصول می شود.

وی تصریح نمود: بهترین زمان کشت کنجد در استان از 20 خرداد تا 5 تیر می باشد

نوروزی بر آموزش کشاورزان برای کشت کنجد مقاوم به ریزش اشاره و اظهار داشت: با توجه به این محصول یک رقم جدید می باشد باید به اعتماد سازی  و توسعه آن  بین کشاورزان توجه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید