Iranian Agriculture News Agency

اجرای سه سناریو برای نجات دام ها در بحران خشکسالی خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: احداث حوضچه شنای گاومیش، استقرار مه پاش و کوچ دامداران سه سناریوی در نظر گرفته شده برای نجات دام ها در بحران خشکسالی خوزستان است.

اجرای سه سناریو برای نجات دام ها در بحران خشکسالی خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، رئیس سازمان در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه برنامه کشت تابستانه کما فی سابق طبق الگوی کشت تعریف شده و هماهنگ شده با سازمان آب و برق است، گفت: در حوضه  های مارون، کارون و دز کشت های کم آب بر معرفی شده ولی  در حوضه کرخه تمام کشت ها به جز کشت های دائمی همچنان با ممنوعیت روبرو هستند.

 خدارحم امیری زاده افزود :به کشاورزان پیشنهاد شده محصولات کم آب بری که  سال‌های گذشته نیز تجربه کشت آنها را دارند  مانند کنجد، حبوبات، ذرت علوفه ای و دانه ای استفاده کنند.

وی به برنامه ریزی برای اجرای 3 سناریو برای جلوگیری از تلفات دامی در حوضه کرخه که با بحران بی‌آبی روبرو می باشد اشاره و اضافه کرد: یکی از این سناریوها احداث حوضچه شنای گاومیش است که پارسال نیز با همین برنامه‌ریزی توانستیم بحران را پشت‌سر بگذاریم.

 امیری‌زاده تصریح کرد: در شهرستان های اهواز، دشت آزادگان حمیدیه و شادگان حوضچه های شنای گاومیر احداث می شود.

وی  با بیان اینکه تاکنون 60 استخر لایروبی و یا احداث شده است ادامه داد: عملیات احداث حوضچه شنای گاومیش در اهواز و حمیدیه به اتمام رسیده و 10 دستگاه بیل مکانیکی در هویزه و دشت آزادگان در حال کار می باشند و پیش بینی می شود تا پایان هفته جاری احداث این استخرها نیز به پایان برسد.

امیری زاده دومین سناریو را استقرار مه پاش ها در جایگاه های دام عنوان و اضافه کرد: با تفاهم نامه هایی که با ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت جهت استقرار مه پاش ها  داشته ایم 6 اکیپ در شهرستان های حمید ه، دشت آزادگان ، هویزه و بستان مشغول به کار هستند همچنین طی یکی دو روز آینده بسیج نیز جهت استقرار مه پاش ها به یاری ما خواهد آمد و برنامه ریزی شده طی مدت 20 روز مه پاش ها در جایگاه های دام مستقر شوند.

وی با اشاره به بیمه رایگان 130 هزار راس  دام  سبک و سنگین در حوضه کرخه  افزود: در صورتیکه دو سناریوی مذکور جوابگوی بحران پیش آمده نباشد سناریوی سوم یعنی کوج دامداران به مناطقی که از وضعیت آبی بهتری برخوردار باشند  اجرا خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه هزینه هر دستگاه مه پاش 60 تا 80 میلیون تومان است و این دستگاه ها به صورت کاملا علمی و اسفاده شده در دامداری های صنعتی می باشند اظهار داشت: از دامداران درخواست می شود در حفظ و استفاده بهینه ازدستگا های مه پاش کمال دقت را داشته باشند.

خدارحم امیری زاده به روزهای پایانی برداشت گندم نیز گریزی زد و گفت: درحالیکه تعهد خرید گندم استان از سوی وزرات  جهاد کشاورزی به دلیل خشکسالی پیش آمده در سال زراعی 1401-1400  یک میلیون تن بود ولی تاکنون یکی میلیون 330 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل 21 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میزان تولید گندم در استان تاکنون یک میلیون و 630 هزار تن و خرید گندم بذری نیز  50 هزار تن است.

امیری زاده در پایان تصریح نمود:با پایان برداشت کلزا 78 هزار تن کلزا خریداری شد همچنین  340 هزار تن چغندر قند نیز از ابتدای فصل برداشت این محصول تاکنون از کشاورزان خریداری شده و برداشت این محصول همچنان ادامه دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید