Iranian Agriculture News Agency

تدوین برنامه های جامع برای توسعه کشاورزی در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:علاوه بر طرح جامع نخیلات برنامه ریزی برای افق ۱۴۰۴ در همه زمینه های کشاورزی صورت گرفته است و انتظار می‌رود در شرایط طبیعی تولید محصولات کشاورزی در استان طبق این برنامه پنج ساله از ۱۷ و نیم میلیون تن به ۲۵ میلیون تن برسد

تدوین برنامه های جامع برای توسعه کشاورزی در خوزستان

 به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، رییس سازمان در برنامه تلویزیونی در مسیر پیشرفت گفت:استان خوزستان با تولید ۱۷ و نیم میلیون تن محصول کشاورزی ۱۳ و نیم درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با اختلاف از دیگر استان های کشور در صدر تولید کنندگان محصولات کشاورزی کشور قرار دارد .

خدارحم امیری زاده افزود : در سال زراعی گذشته ۴ و نیم میلیون تن گندم در کشور خریداری شد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن مربوط به خوزستان بود.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار استان خوزستان در سال زراعی گذشته موفق به رتبه اول تولید کلزا در کشور شد اضافه کرد : ۷۹ درصد چغندرقند پاییزه کشور نیز در استان خوزستان تولید شد.

امیری زاده ادامه داد : بیش از ۵۰۰ کارشناس پهنه و ۹۵ مرکز خدمات کشاورزی در استان در طول شبانه روز به منظور انتقال یافته ها و دانش کشاورزی با کشاورزان استان در ارتباط هستند همچنین بیش از ۵۰ کشاورز نمونه استانی و شش کشاورز نمونه کشوری مربوط به استان خوزستان هستند.

وی در ادامه کشت قراردادی را یکی از اهداف مهم وزیر جهاد کشاورزی عنوان و اظهار داشت: رویکرد کشاورزی در کشور و استان باید به سمت و سوی قراردادی پیش برود.

امیری زاده با بیان اینکه کشاورز باید با نگاه تجاری و صادراتی به محصول خود نگاه کند تصریح کرد: امسال برای اولین بار کشت گندم به صورت قراردادی در سطح ۲۵۰ هزار هکتار در ۱۰ استان کشور عملیاتی شد که ۸۵ هزار هکتار آن مربوط به استان خوزستان بود و در حال حاضر ۸۲ درصد از سهمیه اختصاص یافته به استان در مزارع اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: کشت قراردادی مسیر پیشرفت کشاورز است در این نوع کشت بخش خصوصی و صنعت کشاورز را از کشت تا برداشت یاری می کنند.

امیری زاده اضافه کرد: امسال نمایشگاه بزرگ و تخصصی با حضور ۱۲۵ شرکت تولید کننده ماشین آلات و ادوات کشاورزی در استان خوزستان برگزار شد که به گفته مقامات وزارتی در نوع خود کم نظیر بود همچنین نمایشگاه صنعت دام،تجهیزات باغبانی و آبیاری با استقبال خوب دامپروران و کشاورزان برگزار شد.

وی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان را در سطح استاندارد عنوان کرد و افزود :ارتقا راندمان و کاهش هزینه ها از مزیت های مکانیزاسیون کشاورزی است.

وی ادامه داد: حدود ۷هزار دستگاه ادوات دنباله بند در دو سال اخیر در استان جذب شده است همچنین بیش از ۳ هزار دستگاه تراکتور نیز در این مدت در استان جذب شد اما هنوز کمبود ماشین آلات کشاورزی و نیاز به یک خط تولید با کیفیت در استان حس میشود.

امیری زاده با بیان اینکه حدود ۶۰۰ دستگاه کمباین در استان وجود دارد تصریح نمود: در زمان برداشت حداقل به ۲۵۰۰ دستگاه کمباین نیاز است.

وی در ادامه به مقام دوم استان خوزستان در تولید خرمای کشور اشاره و اضافه کرد:امسال ۲۳۵ هزار تن خرما در استان تولید شد.

امیری زاده سطح باغات خرما در استان را حدود ۴۲ هزار هکتار عنوان و اظهار داشت: برنامه جامع نخیلات برای افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده که این برنامه باعث خواهد شد سطح باغات خرمای استان به ۶۵ هزار هکتار برسد همچنین تولیدات خرمای استان به بالای ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی حلقه مفقوده کشاورزی را صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری عنوان کرد و گفت: بدین منظور کارگروهی سال گذشته در سازمان تشکیل شد تا به جذب سرمایه گذار در این زمینه کمکهای لازم صورت گیرد.

وی به حدود ۲و۲ دهم میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در استان اشاره کرد و اظهار داشت :در یک و دو دهم میلیون هکتار از این سطح، کشاورزی صورت میگیرد.

امیری زاده با بیان اینکه امنیت غذایی در کشور ما پایداری لازم را ندارد یکی از مولفه های اصلی قدرت هر کشور را تامین امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: بر اساس آمایش سرزمینی خوزستان استانی مستعد دامپروری است اما در طول سالیان گذشته نگاهی که در بخش زراعی و باغی صورت گرفته در دامپروری نبوده است.

امیری زاده اضافه کرد: متاسفانه در این بخش نیازمند واردات برخی محصولات مانند مرغ می باشیم در صورتی که ظرفیت این محصول در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون مجوز ۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان صادر شد که ۲ میلیون قطعه از آن تاکنون وارد مدار شده است.

وی فعال کردن طرح های راکد و غیر فعال در استان را ازدیگر اقدامات دانست و ادامه داد:با وجود تولید ۳۸ درصد ذرت کشور در استان ولی استان و کشور ما از وارد کنندگان علوفه می باشد درصورتی که کشت و صنعت صنعت های موجود در استان میتوانند به رفع این مشکل کمک شایانی کنند.

امیری زاده تصریح کرد :علاوه بر طرح جامع نخیلات برنامه ریزی برای افق ۱۴۰۴ در همه زمینه های کشاورزی صورت گرفته است و انتظار می‌رود در شرایط طبیعی تولید محصولات کشاورزی در استان طبق این برنامه پنج ساله از ۱۷ و نیم میلیون تن به ۲۵ میلیون تن برسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید