Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده خبر داد:

کاهش نیاز آبی گندم با هدف افزایش سطح زیر کشت در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به خشکسالی‌های اخیر گفت: برای افزایش سطح زیر کشت گندم و بدلیل تاخیر در کشت، هیدرومدول گندم پایین آورده شد و مصرف آبی آن از ۸ هزار مترمکعب به ۷ هزار مترمکعب رسیده است.

کاهش نیاز آبی گندم با هدف افزایش سطح زیر کشت در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشست صمیمانه با کشاورزان روستای رامسه ۲ از توابع بخش گمبوعه شهرستان حمیدیه گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۲۵ درصد گندم، ۴۰ درصد کلزا و ۷۹ درصد چغندر قند پاییزه کشور توسط استان خوزستان تامین شد.

وی افزود: کشاورزی باید از حالت معیشتی به حالت تجاری در آید.

وی به دیدگاه ها و سیاست های متعالی وزیر جهاد کشاورزی اشاره و اضافه کرد: کشاورزی در حال تحول است که از آن جمله می توان به کشاورزی قراردادی، سنددار کردن اراضی، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی و سیستم های نوین آبیاری اشاره کرد.

امیری زاده به کاهش ۳۸ درصدی بارش ها، در سال گذشته اشاره و اظهار داشت: با وجود برطرف کردن مشکلاتی چون کمبود نهاده ها، سم و کود و کاهش بارندگی، تولید را از آنچه برنامه ریزی شده بود کمتر کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین نهاده کشاورزی آب است ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد مصارف ما از آب های سطحی است در صورتیکه ما هیچ نقشی در رهاسازی آب کشاورزی نداریم.

امیری زاده به فروش حجم آبی بعنوان خواسته مهم کشاورزان اشاره و اضافه کرد: توزیع آب نیز باید توسط نظام صنفی صورت گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بیش از ۲۲ میلیارد مترمکعب آب ذخیره در پشت سدهای استان وجود دارد و باید بخش کشاورزی در تامین و توزیع این آب ها مشارکت داشته باشد.

امیری زاده افزود: درحالیکه سال گذشته ۴۳۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم، ۸۰ هزار هکتار سطح کشت کلزا و ۲۱ هزار هکتار سطح چغندرقند پاییزه استان بود امسال بدلیل کمبود آب این سطوح کاهش چشمگیری داشته بطوریکه کشت چغندرقند به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: برای افزایش سطح گندم و بدلیل تاخیر در کشت، هیدرومدول گندم را پایین آورده که این کار مصرف آبی آن را از ۸ هزار مترمکعب به ۷ هزار مترمکعب رسانده است و در نهایت سطح زیر کشت گندم به ۳۵۰ هزار هکتار رسید.

امیری زاده خاطر نشان کرد: سطح قرارداد گندم در سال گذشته در شهرستان حمیدیه ۲۱ هزار هکتار بود که در سال زراعی جاری الگوی کشت ۱۷ هزار هکتار تدوین گردیده در حالیکه تاکنون قرارداد ۲۶ هزار هکتار کشت گندم منعقد شده است‌.

وی اظهار داشت :در خشکسالی نیز ما توجه ویژه به شهرستان حمیدیه داشتیم که تامین علوفه و تامین خسارت دام های آسیب دیده در اولویت اقدامات انجام شده قرار داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: ۵۱ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان آسیب دیده از سیل باقی مانده که در حال پیگیری است همچنین به محض تخصیص اعتبارات خشکسالی ، مطالبات کشاورزان شهرستان پرداخت خواهد شد.

خدارحم امیری زاده اضافه کرد: بدلیل گران شدن کودهای پتاسه و فسفاته و کاهش قدرت خرید کشاورزان، کشاورزی قراردادی به صورت پایلوت در ۷ استان اجرا شده است که بیشترین میزان سطح زیر کشت مربوط به استان خوزستان با ۸۵ هزار هکتار بوده و در حال حاضر در سطح ۶۵ هزار هکتار قراداد در استان منعقد گردیده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری علاوه بر اشتغالزایی، افزایش ۹ و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی است که طبق برآوردهای انجام شده برای فاز دوم این طرح بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

امیری زاده اظهار داشت: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی هزینه نیست و سود و سرمایه است یکی از راههای افزایش عملکرد استفاده از ماشین آلات نوین کشاورزی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید