Iranian Agriculture News Agency

نوروزی:

اجرای کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از بهره‌برداران برای تأمین نهاده های کشاورزی در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان اینکه طرح کشت قراردادی گندم در سال زراعی جاری بصورت آزمایشی در تعدادی از استان های کشور از جمله خوزستان اجرا شده است گفت: تاکنون ۵۵ هزار هکتار کشت قراردادی گندم در استان صورت گرفته است.

اجرای کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از بهره‌برداران برای تأمین نهاده های کشاورزی در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با افزایش قیمت نهاده های کشاورزی از جمله کودهای پتاسه و فسفاته از سال ۱۳۹۹ مصرف این کودها که تاثیر بسزایی در تولید دارند در اراضی استان و کشور با کاهش چشمگیری روبرو شد به طوریکه میزان مصرف این کودها در کشور به کمتر از ۲۰ درصد شرایط نرمال رسید.

وی افزود: برای جلوگیری از کاهش  تولید محصول، زیان اقتصادی کشاورزان و در راستای حفظ خاک برای نسل های آینده و حمایت از کشاورزان در جهت تولید محصول با پیگیری ویژه وزیر جهاد کشاورزی و معاون زراعت وزارت همچنین با همکاری شرکت خدمات حمایتی کشور، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و صندوق بیمه محصولات کشاورزی طرح کشت قراردادی گندم ابلاغ و در استان های هدف از جمله خوزستان اجرا گردید.

نوروزی ادامه داد: کل سطح کشت قراردادی گندم آبی کشور ۲۵۰ هزار هکتار می باشد که ۸۵ هزار هکتار آن مربوط به خوزستان است.

نوروزی با بیان اینکه با تشکیل ستاد و با حضور مسئولین متناظر استانی کارگروه کشور پیگیری ویژه ای در این زمینه انجام داده است اضافه کرد: پس از چندین جلسه این طرح به عنوان یکی از طرح های مهم با همکاری شرکت های مذکور و تلاش مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و مسئولین مراکز دهستان ها و کارشناسان برای اولین بار در اجرا گردید.

وی اظهار داشت: در این طرح مقرر شد طی یک قرارداد ما بین شرکت غله و خدمات بازرگانی به عنوان مجری طرح با کشاورزان متقاضی طرح و با نظارت مسئولان جهاد کشاورزی دهستان ها کودهای شیمیایی فسفاته، پتاسه و ازته و هزینه بیمه محصولات کشاورزی از سوی شرکت غله به شرکت خدمات حمایتی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت گردد و در زمان برداشت پس از تحویل محصول کشاورز به شرکت غله هزینه های صورت گرفته از بهای کلی محصول تحویلی کسر گردد.

نوروزی تصریح کرد: هدف اصلی این طرح حمایت از بهره برداران برای تأمین نهاده های کشاورزی که هر ساله هزینه زیادی را به کشاورز تحمیل میکند می باشد.

وی با بیان اینکه این طرح در سال زراعی جاری بصورت آزمایشی در تعدادی از استان های کشور اجرا شده است افزود: با توجه به اینکه خوزستان بزرگترین تولید کننده  گندم بخصوص گندم آبی کشور می باشد به همین دلیل مهمترین استان در اجرای کشت قراردادی گندم نیز تلقی می شود به طوریکه تاکنون در سطح ۵۵ هزار هکتار از مزارع آن عقد قرارداد کشت گندم بین کشاورزان و شرکت غله و خدمات بازرگانی منعقد شده و نهاده ای مربوطه بخصوص کودهای فسفاته، ازته و پتاسه همچنین هزینه بیمه محصول پرداخت و تحویل شده است.

نوروزی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در سطح و میزان کود تحویلی وجود ندارد تصریح نمود: تاکنون ۲ هزار ۶۲۰ کشاورز اقدام به عقد قرارداد نموده اند .

وی میزان کود تحویلی پتاسه را ۲ هزار و ۷۳۱ تن ، کود فسفاته را ۵ هزار و ۵۲۰ تن و کود ازته را ۱۳ هزار  و ۸۰۰ تن عنوان و بیان داشت: کشت قراردادی گندم در مناطق جنوبی استان رو به پایان است و در مناطق شمالی همزمان با کشت گندم ، کشت قراردادی نیز ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید