Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح زارع به زارع برای رفع نیاز بذور کشاورزان خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از اجرای طرح زارع به زارع در این استان برای رفع نیاز بذور کشاورزان در کشت پاییزه خبر داد.

اجرای طرح زارع به زارع برای رفع نیاز بذور کشاورزان خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، محمدجواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به وقوع چندین سال پیاپی خشکسالی در این استان اظهارکرد: خشکسالی سال جاری سبب شده تا کشاورزان علاوه بر اینکه نتوانند محصول به اندازه مطلوب برداشت کنند بر روی تولید بذور باکیفیت نیز تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: طبق بررسی های صورت گرفته مقداری از بذور تولید شده در اراضی کشاورزی این استان مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی استان قرار نگرفت و همین امر دغدغه تامین بذر را فراهم کرد.

دکتر تشکری ادامه داد: اجرای طرح زارع به زارع سبب شد تا کشاورزان بذور مورد نیاز خود برای کشت پاییزه را از بذور کشاورزانی که مورد تایید این سازمان بود، تامین کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن سازمان جهاد کشاورزی استان نیز برای کشت پاییزه امسال چهار هزار تن بذر تهیه کرد که تاکنون ۴۰ درصد از آن فروخته شده و مابقی بذور مورد نیاز را کشاورزان از سایر کشاورزان تامین کرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه قیمت بذر گندم آبی طی امسال ۷۸۰۰ تومان و بذر گندم دیم ۷۶۰۰ تومان بوده است، تاکیدکرد: قیمت بذر بالا بوده و تعدادی از کشاورزان در تامین بذرها به علت بالا بودن قیمت آن، با مشکل مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکید ما به کشاورزان همیشه بر آن بوده که هیچ گاه به قیمت بالای بذور توجهی نکنند و از بذور باکیفیت استفاده کنند چراکه این امر بر روی تولید و بهره وری تاثیر خیلی زیادی خواهد داشت.

دکتر تشکری ادامه داد: تاکنون برای کشت پاییزه امسال ۶۵ درصد از مزارع آبی و ۴۵ درصد از مزارع دیم استان زیرکشت قرار گرفته اند و پیش بینی می شود با توجه به بارندگی که در چند روز گذشته در استان اتفاق افتاد سرعت کشت پاییزه افزایش یابد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید