Iranian Agriculture News Agency

طرح نگهداری دام مولد برای صیانت از ذخایر ژنتیکی در خراسان شمالی اجرا می شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به توقف اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر گفت: برای حمایت از این دامداران، طرح نگهداری دام مولد اجرایی می شود تا از ذخایر ژنتیکی صیانت شود.

طرح نگهداری دام مولد برای صیانت از ذخایر ژنتیکی در خراسان شمالی اجرا می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مهندس محمد محمدزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: طرح خرید تضمینی دام عشایر از این رو متوقف شد که شمار زیادی از میش هایی که قرار بود به دولت فروخته و کشتار شود، آبستن تشخیص داده شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود : اکنون برای حمایت از عشایر، طرح نگهداری دام مولد در دستور کار است و در این طرح دام مولد عشایر زیر پوشش قرار می گیرد.

وی گفت: در قالب طرح خرید تضمینی دام عشایر قرار بود ۵۰ هزار راس خریداری و کشتار شود که در مرحله اول ۱۰ هزار راس و در مرحله دوم، یکهزار و ۲۰۰ راس خریداری و کشتار شد اما با توجه به آبستن بودن میش ها، این طرح ادامه پیدا نکرد.

مهندس محمدزاده افزود: اکنون قرار است ۳۸ هزار و ۸۰۰ راس میش عشایر استان زیر پوشش طرح نگهداری دام مولد قرار گیرد، این طرح میش گله های تمام عشایر استان را زیر پوشش قرار می دهد و در آن به ازای هر کیلوگرم میش سه کیلوگرم جو در اختیار دامدار قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: عشایر مکلف هستند دام مولد را در ازای دریافت جو، به مدت سه ماه نگه داری کند، البته کنترل های لازم در اینی زمینه انجام می شود و درصورتی که میش حفظ نشده باشد با دامدار برخورد می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید