Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

کشت قراردادی اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت قراردادی اولویت کار این وزارتخانه قرار گرفته است، چونکه کشاورز نباید دغدغه فروش محصول خود را داشته باشد.

کشت قراردادی اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، علیرضا مهاجر در حاشیه بازدید از مزارع پنبه در خراسان شمالی و همچنین بازدید ازکارخانه های پنبه پاک کنی طلای سفید و کیمیا در شهرستان مانه سملقان بر اهمیت کشت قراردادی تاکید کرد و  اظهار داشت: بهره برداران قبل از کشت هر محصولی باید خریدار را بشناسند و در فصل کشت پشتیبانی نیز شوند.

وی افزود: کارخانجات و صنایع در کشت قراردادی باید بهره برداران را در خصوص تامین بذر، سم، کود و سایر نهاده ها حمایت کنند زیرا این وضعیت موجب می شود تا کشاورزان در زمان مناسب بذر و کود را تحویل گرفته و به موقع از آن استفاده کنند.

مهاجر بر آموزش بهره برداران و استفاده علمی و اصولی در بخش کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: کارخانجات و صنایع باید تکنولوِژی را به کشاورزان انتقال دهند و همچنین در مراحل کاشت، داشت و برداشت به آنان کمک کنند.

وی بر افزایش عملکرد در واحد سطح اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: دولت نیز قول داده است تا در این خصوص کشاورزان و حتی کارخانجات و صنایع را برای کشت قرار دادی حمایت کند و با ارایه تسهیلات کارخانجات را برای خرید امکانات، تجهیزات و ماشین آلات بخش کشاورزی کمک کند تا هزینه های تولید نیز پایین تر بیاورد.

مهاجر خاطرنشان کرد: کشاورزان با توجه به شرایط موجود نواحی خود باید با برنامه ریزی درست برای سم پاشی، کود دهی و آب دهی کشت محصول متناسب با آن ناحیه اقدام کنند و نسخه مناسب با نواحی کشت داشته باشند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بعضا در برخی از سال ها محصول تولیدی بر روی دست کشاورز باقی می ماند این در حالی است که این قشر زحمت کش برای تولید هزینه های زیادی انجام داده است.

مهاجر با بیان اینکه با کشت قراردادی کشاورز از فروش محصول خود مطمئن خواهد شد افزود: بهره برداران به منظور تولید بیشتر سعی می کنند در کشاورزی قرار دادی از علم و دانش کارشناسان این حوزه نیز بهره برداری کنند.

وی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی در سال های اخیر کشت قرار دادی رواج پیدا کرده است گفت: هم اینک در شهرستان مانه و سملقان کارخانه های پنبه پاکنی به خوبی با پنبه کاران وارد قرارداد شده و بخشی زیادی از محصولات آنان  را در زمان فصل کشت خرید کرده اند.

وی با بیان اینکه در سال جاری این استان وارد حوزه خرید قرار دادی گندم نیز شده است افزود:  اولین خرید های قرار دادی در سال های گذشته توسط کارخانجات چغندر قند انجام می شد که مزایای زیادی نیز داشت و همچنین می تواند تجربه خوبی برای سایر کشاورزان و صنایع باشد.

در استان خراسان شمالی هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی دایر است، یک کارخانه در شهرستان اسفراین و سه کارخانه در بجنورد و چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار هستند که ظرفیت وش و استحصال محلوج این کارخانجات از هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار تن است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید