Iranian Agriculture News Agency

زعفران از سطح چهار هزار و ۳۵۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی در حال برداشت است

زعفران از سطح چهار هزار و ۳۵۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی در حال برداشت است و بیشترین اراضی زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان فاروج در شرق استان است.

زعفران از سطح چهار هزار و ۳۵۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی در حال برداشت است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  گفت: این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد اما در بهره وری رتبه اول را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: پیش بینی می شود که برداشت زعفران در سال زراعی جاری در مقایسه با پارسال حدود ۱۰ درصد افزایش یابد.

مهندس شریکیان با بیان اینکه زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می شود افزود: شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

وی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود ۲۲ تن محصول به ارزش سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تولید شود و هم اینک قیمت هر کیلوگرم گل زعفران در روستا بازار زعفران در فاروج به قیمت ۲۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مهندس شریکیان با بیان اینکه گل زعفران تولیدی از سطح کشتزارهای استان از نظر ارزشی ۱۵ درصد کل ارزش محصولات باغی این خطه را شامل می شود افزود: با توجه به اینکه در سال های اخیر با پدیده خشکسالی مواجه بوده ایم از بهره برداران می خواهیم که به سمت کشت محصولات کم آب طلب بروند.

وی بر حمایت دولت از کشاورزان به ویژه در محصولات کم آب طلب، مقاوم به خشکی و سرما تاکید کرد و گفت: هم اینک باید زمینه توسعه در خصوص تغییر الگوی کشت را فراهم کنیم تا در سال های پیش روی دچار چالش نشویم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان بیش از ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری آن است.

مهندس شریکیان با بیان اینکه میانگین عملکرد زعفران در کشور ۴ کیلوگرم است اظهار داشت: بر اساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت زعفران در ۲۸ استان کشور در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است.

وی افزود: سرانه مصرف زعفران کشور هفت دهم گرم در سال است و ایران با مصرف سالانه ۶۰ تن زعفران، مقام نخست جهان را در مصرف طلای سرخ دارد.

مهندس شریکیان اظهار داشت: زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان نیاز آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.

وی افزود: امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود  پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴تن و امکان صادرات آن  از جمله مزایای کشت این محصول است.

مهندس شریکیان گفت: نظارت و مشاوره کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران، اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، توزیع نهاده های کشاورزی، تامین ادوات الگویی کشت از جمله حمایت های این سازمان است.

وی افزود: همزمان با برداشت طلای سرخ روستا بازار زعفران در فاروج برای دومین سال پیاپی و همزمان با برداشت محصول زعفران آغاز به کار کرد.

وی گفت: این روستا بازار در مساحت یکهزار متر مربع شامل ۳۵ غرفه در شهر فاروج با هدف حمایت از تولید کنندگان زعفران و ایجاد مکانی برای عرضه مناسب محصول توسط اتحادیه تعاونی های روستایی شهرستان ایجاد شده است. 

وی افزود: کشاورزان می توانند محصول خود را تا انتهای فصل برداشت گل، در این مکان به خریداران و با قیمت های مناسب که از طریق عرضه و تقاضا بازار تعیین می شود، تحویل دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید