Iranian Agriculture News Agency

شالیکاران خراسان شمالی سه هزار و ۵۰۰ تن شلتوک برداشت کردند

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال برنج کاران استان از سطح ۸۴۰ هکتار شالیزار سه هزار و ۵۰۰ تن شلتوک برداشت کردند.

شالیکاران خراسان شمالی سه هزار و ۵۰۰ تن شلتوک برداشت کردند

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، پژمان شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: از هر هکتار شالیزار این استان بیش از چهار تن شلتوک برداشت و در شالی کوبی ها فرآوری شد.

وی افزود: در ۲ سال اخیر سطح زیادی از اراضی برنج این استان به دلیل خشکسالی و کمبود آب زیر کشت قرار نگرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به دلیل کاهش بارندگی و نفوذ خشکسالی، اراضی زیر کشت برنج در این استان به یک سوم سنوات گذشته کاهش یافته است.

شهابی اظهار داشت: براساس آمار رسمی در سنوات گذشته ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان خراسان شمالی زیر کشت برنج قرار داشت. 

وی اضافه کرد: امسال کشت برنج صرفا در روستاهای شیرین دره و محمدآباد شهرستان مانه و سملقان در غرب استان خراسان شمالی که در پایین دست سد شیرین دره واقع شدند و از لحاظ تامین آب برای کشت برنج مشکل کمتری دارند، انجام شد.

وی گفت: در ۲ سال اخیر از کشاورزان برنجکار سایر مناطق استان خواسته ایم تا به دلیل کم آبی از کشت برنج خودداری کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کشاورزان لوبیا قرمز را جایگزین برنج کنند اظهار داشت: این محصول در صورت کشت اصولی در هر هکتار چهار تن محصول می دهد که بازدهی بیشتری از لحاظ اقتصادی و تولیدی برای کشاورزان خواهد داشت.

شهابی افزود: کشت لوبیا علاوه بر هزینه پایین و درآمد بیشتر برای کشاورزان، از لحاظ فنی ساختمان خاک را حفظ خواهد کرد و برای سنوات آینده کشت محصول را آسان تر می کند.

وی یونجه کاری را دیگر محصول جایگزین برنج در خراسان شمالی اعلام کرد و اظهارداشت: اگر یونجه به صورت مکانیزه کشت شود به دلیل برداشت محصول در چند نوبت درآمدزایی بیشتری نیز برای کشاورزان به همراه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید