Iranian Agriculture News Agency

کشت دانه روغنی کاملینا در مزارع خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت کاملینا در سطح 300 هکتار از کشتزارهای استان خراسان شمالی برای دومین سال بصورت رسمی آغاز شده است.

کشت دانه روغنی  کاملینا در مزارع خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، پژمان شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: برنامه ابلاغی برای کشت این دانه روغنی در استان 300 هکتار است که تاکنون 15 هکتار در استان کشت شده است.

وی با بیان اینکه کشت دانه روغنی کاملینا برای کشاورزان درآمد خوبی خواهد داشت خاطرنشان کرد: انتظار می رود کشاورزان استقبال خوبی از کشت دانه روغنی کاملینا داشته باشند زیرا این گیاه نسبت به کلزا در برابر تنش های محیطی سازگارتر است و همچنین دامنه تاریخ کشت آن وسیعتر و نسبت به آفات مقاوم و در رقابت با علفهای هرز نیز خیلی قوی ظاهر می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بیشترین سطح زیر کشت برای شهرستان شیروان در سطح 150 هکتار در نظر گرفته شده و مابقی سهمیه و نیز برای سایر شهرستان ها است.

وی با بیان اینکه بهترین زمان کشت این محصول اوایل آبان ماه و حداکثر تا ۱۰ آذر ماه است گفت: در مناطق دیم و نیمه آبی این محصول کشت می شود و میانگین عملکرد آن در هر هکتار برای مزارع دیم 500 کیلو و در مزارع نیمه آبی 1500 کیلو گرم است و همچنین در فصل برداشت به ریزش مقاوم است.

شهابی اظهار داشت: این محصول بسیار دانه ریز است و میوه آن به صورت خورجینی است و با کمباین  برداشت می شود و شباهت زیادی به بذر خاکشیر دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  گفت:  کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی مناسبی از آن حاصل می شود و سرشا از امگا ۳ و ۹ است.

شهابی افزود: این گونه گیاهی در خاک های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت دارد و به طور کلی در اراضی فقیر و کم بازده سازگار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید