Iranian Agriculture News Agency

برداشت وش پنبه از مزارع ارقام زودرس خراسان شمالی آغاز شد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت وش پنبه مزارع ارقام زودرس این محصول در استان که بیشتر آن رقم ساجدی است آغاز شد.

برداشت وش پنبه از مزارع ارقام زودرس خراسان شمالی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی،  پژمان شهابی  مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در چند سال اخیر با برنامه های ترویجی کشاورزان را نسبت به ارقام اصلاح شده، زودرس و مقاوم به سرما توصیه می کردیم که بهره برداران نسبت به کشت ارقام در سطح مزارع کوچک به طور آزمایشی اقدام می کردند اما، امسال سطح زیر کشت رقم ساجدی گسترش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه سال زراعی گذشته در سطح ۹ هزار هکتار از کشتزارهای استان پنبه کشت شده بود گفت: پیش بیینی می شود از این سطح ۲۷ هزار تن وش پنبه برداشت شود.

مهندس شهابی میانگین تولید محصول وش پنبه در هر یک هکتار را سه تن دانست و اظهار داشت: پارسال از پنبه زارهای استان ۱۷ هزار تن وش پنبه از سطح هفت هزار و ۴۰۰ هکتار برداشت شده بود.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک قیمت وش پنبه ۲۷۰ هزار ریال است با توجه به قیمت مناسب پیش بینی می شود امسال برداشت به سرعت انجام شود.

وی افزود: پنبه رشد نامحدودی دارد اگر سرمای زمستانه دیر هنگام باشد کشتزارها سرسبز خواهند ماند و محصول نیز خواهند داد اما بعد از سرما گیاه خشک خواهد شد.

مهندس شهابی  اظهار داشت: محصول رقم ساجدی در پنبه زارهای این استان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، به دلیل اینکه محصول زودهنگام برداشت می شود گیاه سبز است وش پنبه سفید و تمیز است، همراه محصول خار و خاشاکی وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به رقم های مختلف پنبه برداشت این محصول در این استان حتی تا اسفند نیز آماده دارد.

مهندس شهابی اظهار داشت: شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

وی افزود: پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یکی از علت های افزایش تولید در واحد سطح را استفاده از بذور اصلاح شده دانست و گفت: در سال های اخیر ضریب نفوذ بذور اصلاح‌شده پنبه در سطح استان افزایش یافت.

 شهابی اظهار کرد: توزیع مناسب نهاده بذر و سموم مورد یناز، توسعه کشت مکانیزه، ایجاد سایت‌های آموزشی و ترویجی تغذیه‌ای، کاربرد هورمون‌های تنظیم‌کننده رشد در مزارع استان،  تشکیل شبکه های مراقب و پیش آگاهی در خصوص کنترل به‌موقع با عوامل خسارت زای پنبه استان،  اجرای مزارع مقایسه‌ای p.v.s پنبه در مناطق مختلف جغرافیایی استان. مقایسه پنج رقم زودرس و متوسط رس داخلی و خارجی از جمله اقدمات انجام شده است.

وی گفت: بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

وی اظهار داشت: در استان هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی دایر است، یک کارخانه در شهرستان اسفراین و سه کارخانه در بجنورد و چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار هستند که ظرفیت وش و استحصال محلوج این کارخانجات از هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار تن است.

 

 

  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید