Iranian Agriculture News Agency

در نیمه نخست امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی بین دامداران خراسان شمالی توزیع شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی مورد نیاز دامداران استان توزیع شده است که البته نیاز بسیار بیشتر از این رقم است.

در نیمه نخست امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی بین  دامداران خراسان شمالی توزیع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، عبدالله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شده تا نیاز به تغذیه دستی در دام بیشتر شود از این رو تقاضای دامداران برای تامین نهاده دامی بیشتر شده و بخشی از نهاده ها وارد شده است.

وی افزود: سال های گذشته تنها ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تن نهاده دامی وارد و در استان توزیع می شد و البته بعضا مورد استقبال قرار نمی گرفت اما امسال میزان توزیع نهاده در استان سه تا چهار برابر بیش از پارسال است و البته نیازها در این زمینه پاسخ داده نشده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: امسال علاوه بر جو، هر ماه ۱۰ تا ۱۳ تن کنسانتره میان دامداران توزیع شده است.

وی با بیان اینکه دامداران در سال جاری با کمبود آذوقه و علوفه برای تغذیه دام روبه روهستند گفت: اتکا به خرید نهاده در دامداری ها و انجام تغذیه دام به صورت دستی سبب می شود تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد از این رو دامداران باید تلاش کنند بخشی از نهاده و علوفه دامی را خود تولید کنند، در این زمینه باید با کمک تشکل ها نسبت به تولید علوفه اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: دامداران و تشکل ها برای کشت قراردادی گیاهان علوفه ای وارد عرصه شوند، اما تشکل ها در این زمینه کم کاری کرده اند.

یوسفی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کاهش قیمت دام زنده متاثر از خشکسالی و گرانی نهاده ها گفت: در این زمینه خرید دام زنده عشایر با قیمت تضمینی در دستور کار قرار گرفت و در مرحله اول ۱۰ هزار راس دام سبک از عشایر خریداری شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: مجوز برای خرید دام با قیمت تضمینی گرفته شده است که انجام می شود خاطرنشان کرد: در مرحله اول دام زنده عشایر به صورت ترکیبی با نرخ۴۵۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم خریداری شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید