Iranian Agriculture News Agency

خشکسالی و گرانی نهاده های دامی سبب افزایش میزان کشتار و حذف دام در خراسان شمالی

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی سبب شد تا امسال میزان کشتار و حذف دام در استان افزایش یابد و ادامه این روند برای صنعت دامداری نگران کننده است.

خشکسالی و گرانی نهاده های دامی سبب افزایش میزان کشتار و حذف دام در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی،  مهدی شکاری مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: خشکسالی، افزایش قیمت علوفه و کمبود نهاده ها سبب افزایش هزینه تولید شده است و این موضوع به شدت بر روی تصمیم گیری دامداران برای حذف دام موثر واقع شده است.

وی افزود: هر ساله حذف دام در گله های دام داشتی اعم از دام سبک و سنگین به دلائل مختلف از قبیل عدم باروری، غیر اقتصادی بودن دام، بیماری ها، صدمات فیزیکی، نقایص ژنتیکی و نیز مازاد بودن دام انجام می شود که در سالهای ترسالی و شرایط مناسب اقتصادی دامدار این حذف را با حداقل ممکن انجام می دهد تا ضمن حفظ سرمایه نسبت به افزایش گله نیز اقدام شود.

وی گفت: دامداران در سال هایی که با خشکسالی، کمبود نهاده، افزایش هزینه تولید روبه رو می شوند حذف دام به حداکثر ممکن می رسد که گاهی این اقدام با حذف دام های مولد و با توان ژنتیکی مناسب نیز همراه است.

وی خاطرنشان کرد: امسال به علت خشکسالی،کمبود علوفه ،افزایش قیمت ها و افزایش هزینه تولید و غیر اقتصادی شدن دامپروری این حذف شدت بالاتری یافته است در صورت ادامه این روند دام مولد کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد بود و این براِی آینده کشور و بخصوص تامین گوشت قرمز بسیار خطرناک است اگر به همین منوال پیش رویم طی سال‌های آینده با خسارات هنگفتی در حوزه سرمایه ژنتیکی دامی وتامین محصولات دامی مواجه خواهیم شد.

وی، مشکل مهم دامداران را تامین نهاده مورد نیاز دام عنوان کرد و در این باره از توزیع ۵۵ هزار تن انواع نهاده دامی در پنج ماهه  سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۳۳ هزار و ۸۸ تن جو، ۱۲ هزار و ۴۳۸ تن ذرت، ۲ هزار و ۹۷۹ تن کنجاله سویا، ۳۵۰ تن کنجاله کلزا و ۶ هزرا و ۴۷ تن سبوس به صورت خام و در قالب خوراک آماده بین دامداران استان توزیع شده است.

 شکاری درخصوص مشکلات تامین نهاده در سطح استان اظهار داشت: باتوجه به برنامه ریزی های صورت گرفته اینک ماهیانه ۱۳هزار تن کنسانتره با استفاده از نهاده های دولتی و با قیمت مصوب در اختیار دامداران قرار می گیرد و با توجه به وابستگی بالای دام سبک استان به مراتع و با توجه به کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگی و فقر شدید مراتع  قیمت علوفه نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است که به همین دلیل پرورش دهندگان دام سبک استان دچار خسارت بیشتری شده اند.

وی افزود: در این زمینه با پیگیری های صورت گرفته و برنامه حمایتی وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر توزیع کنسانتره در ۲ مرحله جو به صورت خام نیز بین پرورش دهندگان دام سبک توزیع شده است.

 شکاری در باره افزایش قیمت علوفه گفت: افزایش قیمت نهاده ها بیشتر در مورد علوفه و نهاده های  دامی داخلی است به عنوان مثال قیمت کاه  نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد و جو داخلی ۱۸۵درصد افزایش قیمت داشته است.

وی گفت: همچنین به دلیل اینکه نهاده های وارداتی با ارز دولتی وارد کشور می شود و قیمت آن توسط کمیته تنطیم بازار کشور مصوب و ابلاغ می شود، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته قیمت جو حدود ۳۳ درصد، ذرت و کنجاله سویا هم ۲۶ درصد افزایش داشته است.

 شکاری گفت: میزان نهاده مورد نیاز دامداران استان بیشتر از سهمیه های اعلامی است که در این زمینه برای توزیع عادلانه و مناسب نهاده ها، جلوگیری از قاچاق دام، حمل و نقل آسان دام از ابتدای آذرماه سال ۹۹، هویت گذاری دام با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی انجام شده و استان خراسان شمالی در حال حاضر در زمینه هویت گذاری دام در سطح کشور جایگاه مناسبی دارد.

وی اظهار کرد: توزیع نهاده در حال حاضر براساس تعداد دام هویت گذاری شده است که در این راستا لیست تمام گله های هویت گذاری شده استان به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها ارسال شده است تا با همکاری شوراهای اسلامی و دهیاران لیست مد نظر بررسی و نهایی شود.

وی درخصوص علت اصلی کمبود نهاده ها اظهار داشت: نهاده های دام و طیور شامل ذرت حدود ۸۵ تا۹۰ درصد، کنجاله سویا ۹۰  تا ۹۵ درصد و جو۴۰ تا ۴۵ درصد از خارج از کشور وارد می شود که در سال ۹۹ و سالجاری با مشکلاتی مواجه بوده است و متاسفانه خشکسالی سالجاری و کاهش تولیدات داخلی  باعث تشدید مشکلات خوراک دام شده است، البته کمبود نهاده ها مشکل کشوری است و در صورت تامین و تخصیص به موقع ارز و واردات  نهاده ها  و تخصیص سهمیه بیشتر به استان ها می تواند کمک موثری به تامین نهاده مورد نیاز ،حفظ دام و سرمایه دامداران و افزایش تولیدات حوزه دام طیور داشته باشد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: دوری استان از بنادر ورودی بویژه بندر امام خمینی(ره) به عنوان ورودی اصلی نهاده های دام و طیور باعث مشکلات بیشتری از قبیل افزایش هزینه حمل ، تاخیر در ارسال نهاده برای استان شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید