Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی افزایش سطح زیر کشت پاییزه در خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی،گفت: پیش بینی می شود سطح کاشت این محصولات به دلیل افزایش احتمالی نرخ خرید تضمینی بیشتر شود.

پیش بینی افزایش سطح زیر کشت پاییزه در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اعلام اینکه کشاورزان استان هم‌اینک مشغول آماده‌سازی اراضی خود برای کشت پاییزه غلات و دانه های روغنی هستند گفت: پیش بینی می شود سطح کاشت این محصولات به دلیل افزایش احتمالی نرخ خرید تضمینی بیشتر شود.

مهندس پژمان شهابی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی به ازای هر کیلوگرم گندم ۷۵ هزار ریال، دانه روغنی کلزا ۱۵۰ هزار ریال و کاملینا ۱۶۵ هزار ریال به شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی پیشنهاد شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی از هم اینک کلزاکاران استان کار کشت این دانه روغنی ر ا آغاز کرده اند و برای کشت پاییزه گندم و کاملینا نیز آماده می شوند.

وی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری را به ازای هر کیلوگرم گندم ۵۰ هزار ریال بود افزود: امسال گندمکاران استان ۱۱۲ هزار تن محصول از کشتزارها برداشت کردند که این میزان نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش دارد که کمتر از ۲۰ هزار تن تحویل سیلوهای دولتی دادند.

 شهابی دلیل کاهش تولید گندم در استان را خشکسالی، نبود بارش موثر و سرمازدگی عنوان کرد و اظهار داشت: کشاورزان امسال در سطح ۴۷ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی آبی و ۹۶ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی دیم گندم کشت کردند، پیش بینی می شود امسال نیز در این میزان سطح گندم کشت کنند.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت کلزا در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان آغاز شده است که این روند در برخی از شهرستان ها تا آخر مهرماه ادامه دارد.

 شهابی اظهار  کرد: با توجه به اینکه هم اینک آبیاری برخی از محصولات در سطح کشتزارها از جمله پنبه و پیاز هم اکنون پایان یافته، کشاورزان می توانند از آب مازاد در کشت کلزا بهره ببرند.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا در قالب خرید تضمینی در سال جاری ۱۱۰ هزار ریال بود که پیش بینی می شود در سال زراعی آینده به بیش از ۱۵۰ هزار ریال برسد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری بیش از سه هزار  هکتار کلزا کشت کرده بودند که سرمازدگی و خشکسالی بخش زیادی را از بین برد که در نهایت دانه روغنی کلزا از سطح دو هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شد، این بهره برداران یکهزار تن محصول را به مراکز خرید تحویل دادند و حدود یکهزار تن نیز خود حتی با قیمت بالاتر به فروش رساندند.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، افزود: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

شهابی ادامه داد: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

وی سطح ابلاغی کشت کاملینا در استان در سال زراعی پیش رو را ۳۵۰ هکتار دانست و بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید