Iranian Agriculture News Agency

ضرر خشکسالی گریبانگیر زنبورستان هایی که به درستی مدیریت نشده اند

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: زنبوردارانی که موضوع مدیریت و کوچ بهاره زنبورستان های خود را به خوبی انجام داده اند، از خشکسالی آسیب کمتری دیده اند.

ضرر خشکسالی گریبانگیر زنبورستان هایی که به درستی مدیریت نشده اند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، علیرضا صادق مدیر امور طیور،زنبورعسل  و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در میان زنبورداران خراسان شمالی فقط ۳۰ درصد از زنبورداران هستند که امر مدیریت زنبورستان های خود را انجام می دهند و زنبوردارانی که بحث مدیریت زنبورستان های خود را به خوبی انجام نداده اند، آسیب های زیادی از ناحیه خشکسالی دیده اند.

مهندس صادق توضیح داد: به عنوان مثال برای تولید عسل مرکبات، یک زنبوردار باید کندوهای عسل خود را در فاصله ۲۰ فروردین تا پنج اردیبهشت ماه در منطقه شمال کشور مستقر کند و اگر در این فاصله زمانی این امر محقق نشود، تولید عسل نیز محقق نخواهد نشد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود به علت وقوع خشکسالی میزان تولید عسل ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به علت خشک بودن طبیعت زنبورداران زنبورهای خود را در مزارع پنبه و ... مستقر کرده اند، گفت: اما در این میان یک معضلی وجود دارد آن نیز سمپاشی بی موقع مزارع است که موجب تلف شدن زنبورها می شود.

وی توصیه کرد: از باغداران و کشاورزان که کلونی های زنبورعسل در زمین های آن ها مستقر است درخواست می شود زمان سمپاشی را به هنگان غروب و اول صبح که زنبورها در داخل کندوها قرار دارند، موکول کنند و از سوی دیگر زنبوردار را نیز از موضوع سمپاشی آگاه کنند.

وی در ارتباط با اقدامات حمایتی از زنبورداران خراسان شمالی نیز بیان کرد: در پایان سال گذشته یک محموله شکر و طی سال جاری نیز یک محموله شکر با قیمت ۱۲ هزار تومان در اختیار زنبورداران قرار داده ایم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید