Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ضرورت توسعه گلخانه‌ها تاکید کرد

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه گلخانه‌های کوچک راهبرد جدید توسعه کشاورزی در استان است گفت: ساخت این نوع گلخانه ها تنها راه علاج مقابله با خشکسالی و راه حل برون رفت از این بحران است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ضرورت توسعه گلخانه‌ها تاکید کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، عبداله یوسفی رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از بهره برداران خواست تا در فضاهای کوچک نسبت به راه اندازی گلخانه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه گلخانه‌های کوچک مقیاس، ضمن اصلاح الگوی کشت، فرصتی مناسب برای اشتغالزایی در روستاها و زمینه خوبی برای تولید محصولات کشاورزی مختلف است، افزود: هم اینک در بیشتر کشورها به ایجاد گلخانه های کوچک اهمیت داده می شود که این امر باعث افزایش تولیدات بخش کشاورزی خواهد شد.

دکتر یوسفی اظهار داشت: گلخانه‌های کوچک مقیاس امکان افزایش تولید و کیفیت محصولات و درآمدزایی بیشتر را فراهم می‌کند و از فضای حداقلی امکان برداشت مناسب محصول را ممکن می‌سازد و با توجه به صدور ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز گلخانه‌های کوچک مقیاس، واحدهای گلخانه‌ای با مساحت تا ۲۰۰ متر مربع اجازه ساخت و فعالیت می‌یابند.

وی، هدف از صدور مجوز گلخانه های کوچک مقیاس را  اشتغالزایی در روستاها به خصوص اشتغال زنان روستایی، جلوگیری از مهاجرت روستائیان  به شهرها و تبعات مثبت  این فرآیند برشمرد و گفت: نیاز به سرمایه گذاری با حجم اندک، اعطای تسهیلات کم بهره، هزینه ساخت کمتر نسبت به گلخانه‌های بزرگ از مهمترین مزایای ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس است.

دکتر یوسفی با بیان اینکه گلخانه ها فضاهای کنترل شده ای هستند اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی هم اینک چاره ای جز به سمت فعالیت در فضاهای کنترل شده نیز نداریم و ایجاد گلخانه ها می توانند در شرایط کم آبی، سرما و خشکی به تولید کمک کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اینک کشاورزان برای کشت و کار امید خود را بعضا از دست داده اند افزود: ایجاد گلخانه می تواند امید را به آنان برگرداند چرا که محیط بسته قابل کنترل است و آن را از ریسک پذری خارج می کند و به حداقل می رساند.

وی با اشاره به اهمیت کشت گلخانه ای و کاهش آب مصرفی گفت: میزان مصرف آب در تولید گلخانه ای ۹۰ درصد راندمان دارد که به شدت مصرف آب را کاهش داده و نسبت به دیگر انواع کشت به ۱۰ درصد آب نیاز دارد.

دکتر یوسفی با بیان اینکه میزان عملکرد تولید محصولات گلخانه ای نیز ۱۰ برابر کشت در فضای باز است، افزود: از سویی تولیدات گلخانه ای مورد پسند بازارهای صادراتی است و بر این اساس کاملا تخصصی است، هم اینک محصول فلفل های استان به روسیه صادر می شود.

وی افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب، افزایش کمی و کیفی تولیدات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات گلخانه ای و ایجاد اشتغال پایدار را دیگر اهداف گسترش گلخانه ها عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه تولید محصول گلخانه‌ای این استان در هشت سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافت، گفت: در سال ۹۲ در گلخانه‌های این استان سه هزار و ۵۰۰ تن انواع محصول برداشت می‌شد که هم اینک به ۲۲ هزار تن رسیده است.

وی سطح کشت محصولات گلخانه‌ای این استان نیز در سال ۹۲، ابتدای کار دولت یازدهم ۱۰ هکتار بود که اینک با افزایش هفت برابری به ۷۶ هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون ۱۳۵ مجوز ساخت گلخانه کوچک مقیاس و متوسط با ۹۸ هکتار داده شده است که از این تعداد ۱۵۱ طرح با ۴۹ هکتار به بانک عامل معرفی شده اند، تاکنون با ۳۸ طرح نیز انعقاد بسته شده است که ۲۹ واحد با ۶ هکتار به بهره برداری رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه محصولات مرحله اول گلخانه ها در این استان برداشت شده است، گفت: هم اینک فصل جا به جایی و جایگزینی محصولات جدید در گلخانه ها است.

دکتر یوسفی اظهار داشت: حتی می توان بسیاری از ارقام گوناگون از جمله موز، آناناس، لیمو و موارد دیگری را در سطح گلخانه کشت کرد که هم اکنون کارشناسان در این حوزه تحقیقات لازم را نیز دارند.

وی بر تنوع بخشی در کشت گلخانه ای تاکید کرد و افزود: کشت انواع کاکتوس ها، انواع نشاء نیز جزو برنامه های تنوع بخشی به گلخانه ها است که در سال های اخیر در کشت نشاء اقدامات خوبی انجام شده است.

وی گفت: به دلیل اینکه گلخانه ها واحد های ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتور ها قابل مدیریت است می توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشته باشیم که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید