Iranian Agriculture News Agency

ظرفیت لازم برای سرمایه گذاری ماهی قزل آلای خال قرمز در خراسان شمالی وجود دارد

مدیرامور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون زیست ماهی قزل آلای خال قرمز در چشمه‌سارها و رودخانه های استان مطلوب است و به همین منظور ظرفیت لازم برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد.

ظرفیت لازم برای سرمایه گذاری ماهی قزل آلای خال قرمز در خراسان شمالی وجود دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مهدی میرقراچولو مدیرامور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: ماهی قزل‌آلای خال قرمز، بومی ایران و جزو گونه‌های حمایت شده محسوب می‌شود.

وی افزود: از مرکز تحقیقات شیلات کشور می خواهیم که گونه ماهی قزل آلای خال قرمز که در منابع آبی این استان وجود دارد مورد مطالعه قرار دهند زیراکه این گونه ماهی برای پرورش بسیار مناسب و درآمدزا است.

مهندس میرقراچولو با بیان اینکه ماهی قرمز قزل آلای خال قرمز در زیستگاه های این استان بومی است افزود: این ماهی باید پس از مطالعه اصلاح نژاد شود و تخم و یا لارو آن در اختیار پرورش دهندگان قرار گیرد، به دلیل اینکه زیستگاه این ماهی منابع اّبی استان است.

مدیرامور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: استخرهای ذخیره آب، چشمه سارها و استخرهای پیش ساخته بهترین مکان برای پرورش ماهی خال قرمز است و بهره برداران بخش کشاورزی باید با استفاده از استخرهای دومنظوره تولید را بالا ببرند که خود باعث افزایش درآمد خانوارها نیز خواهد شد.

مهندس میرقراچولو با بیان اینکه منطقه روستای دشت در گرمه بهترین فضا برای پرورش ماهیان گرمابی و سردابی است اظهار داشت: این منطقه باید به قطب مزارع پرورش ماهی تبدیل شود اما متاسفانه از منابع آبی درست بهره برداری نمی شود این در حالی است که در بیشتر استان های همجوار به این موضوع بیشتر پرداخته اند.

وی از بهره برداران بخش کشاورزی که دارای منابع آبی مناسبی از جمله روستاهای مهنان، بازخانه، حمزانلو خواست تا به پرورش ماهی بپردازند و اظهار داشت: روستاییان از منابع آبی که در اختیار دارند می توانند پس از برداشت محصولات به ویژه سردرختی برای پرورش ماهی بهره بردای کنند.

وی خواستار استفاده از استخرهای پیش ساخته پرورش ماهی در بیشتر روستاهای این استان شد و افزود: حتی می توان در قالب طرح های مشاغل خانگی ماهی پرورش داد که نسبت به سایر شغل های درآمد مناسب تری نیز دارد.

مدیرامور شیلات جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال گذشته حدود ۲ هزار ۵۰۰ تن از مزارع آبزی پروری این استان ماهی تولید شد که  پیش بینی می شود این تولید در سال جاری به بیش از ۲ هزار  ۷۰۰  برسد.

مهندس میرقراچولو  شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی ۹۷ فقره است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید