Iranian Agriculture News Agency

فعالیت ۷۴ اکیپ دامپزشکی در خراسان‌شمالی طی روز عید قربان

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از تشکیل و فعالیت ۷۴ اکیپ دامپزشکی در این استان طی روز عید قربان و روز قبل از آن خبر داد.

فعالیت ۷۴ اکیپ دامپزشکی در خراسان‌شمالی طی روز عید قربان

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، ابراهیم تقوایی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تعداد ۳۳ اکیپ از این تعداد اکیپ های ثابت و ۴۲ اکیپ نیز سیار هستند.

وی افزود: علاوه بر آن در روز عید قربان ۳۶ دامپزشک، ۶۷ ناظر بهداشتی گوشت و ۱۰ ناظر بهداشتی نیز به مردم خدمت ارائه خواهند داد.

تقوایی ادامه داد: همچنین در روز قبل از عید قربان ناظران بهداشتی در میادین عرضه دام مستقر هستند و دام ها را از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار خواهند داد و در روز عید قربان نیز هشت کشتارگاه در استان ادامه خدمات رسانی به مردم برای کشتار دام های نذری است.

به گفته وی در این استان در چهار شهرستان چهار میدان عرضه دام وجود دارد و در شهرشتان هایی که میدان عرضه دام وجود ندارد، در صورت تشکیل میدان موقت ناظران بهداشتی دامپزشکی در آن مکان ها نیز مستقر می شوند.

وی اظهارکرد: در واقع کشتار دام در معابر عمومی ممنوع است و در این ارتباط جلساتی با دادستانی برگزار شد و با افرادی که این اقدام را انجام دهند، برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی این اقدامات به دلیل جلوگیری از انتقال بیماری مشترک تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو از دام به انسان است، تاکیدکرد: ممکن است دام به بیماری مذکور مبتلا باشد و خون دامی که در سطح کوچه و خیابان ریخته باشد عامل انتقال بیماری به افراد شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در روز عید قربان کشتارگاه ها فعال بوده و دام های نذری را قربانی می کنند، گفت: در کشتارگاه دامپزشک حضور می یابد و بر روی سلامت دام و گوشت نظارت کامل را خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اما بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو در دام هیچ علامتی ندارد و این بیماری از طریق گزش توسط کنه ها و یا از طریق ترشحات دام به انسان منتقل می شود.

ویروس بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو در دمای انجماد از بین نمی رود

تقوایی با تصریح بر اینکه تنها راه از بین بردن ویروس این بیماری در گوشت دام گذراندن دوره پیش سرد است، خاطرنشان کرد: برخی از افراد تصور می کنند دوره پیش سرد به معنای انجماد گوشت است اما باید به این نکته توجه داشت که ویروس بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو در دوره انجماد از بین نمی رود.

وی گفت: دمای پیش سرد برای از بین رفتن این ویروس صفر تا چهار درجه سانتی گراد به مدت ۲۴ ساعت است.

این مقام مسئول در ارتباط با افرادی که دام را در منزل کشتار می کنند همچون روستاییان تصریح کرد: توصیه می شود این افراد چاله ای به اندازه ۳۰ سانتی متر حفر کنند و دام را بر روی آن چاله ذبح کنند تا خون دام در آنجا تخلیه شود و سپس روی آن با خاک گرفته شود.

وی افزود: با شهرداری صحبت شده تا در روز عید قربان طی چندین مرتبه خودروهای حمل زباله در شهر تردد داشته باشند و نسبت به جمع آوری زباله ها اقدام کنند.

تقوایی ادامه داد: از سوی دیگر به مردم توصیه می شود تا دام های نذری خود را از میادین عرضه دام که دامپزشک و ناظران بهداشتی در آنجا مستقر هستند، خریداری کنند تا از سلامت دام خود اطمینان داشته باشند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید