Iranian Agriculture News Agency

بازدید رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از رها سازی عوامل بیولوژیک در مزرعه گوجه فرنگی در شهرستان مانه و سملقان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به همراه دکتر وحیدی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از معاونین و مدیران ستادی و شهرستانی از رها سازی عوامل بیولوژیک در مزرعه گوجه فرنگی آقای والی زاده در شهرستان مانه و سملقان بازدید کرد.

بازدید رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از رها سازی عوامل بیولوژیک در مزرعه گوجه فرنگی در شهرستان مانه و سملقان

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مزرعه گوجه فرنگی اقای والی زاده در سطح 4 هکتار رقم 8320  درتاریخ 7/02/1400 نهال کاری شده است.

کرم میوه ویا ملیوتیس گوجه فرنگی ازآفات مهم گوجه فرنگی که علاوه بر برگ از میوه های گوجه فرنگی هم تغذیه میکند و از این راه خسارت می زند، هر حشره ماده ممکن است 500 تا 3000 تخم بگذارد.تخم ها بصورت انفرادی گذاشته میشود، لاروها پس از خروج از تخم از برگ علفهای هرز تغذیه می کنند و دوره زندگی خود را کامل می کنند،حشرات ماده نسل دوم روی گیاهان میزبان مثل گوجه فرنگی تخم ریزی می کنند برای کنترل این افت به روش بیولوژیکی معمولا در مرحله شروع گلدهی اولین رها سازی انجام می‌شود.

در این مزرعه اولین تارخ رهاسازی زنبور تریکوگراما برای کنترل تخم افت 30/03/1400 بوده .در مرحله اول برای هر هکتار گوجه فرنگی 100 عدد تریکوکارت رها سازی می شود. مرحله دوم رهاسازی تاریخ 9/04/1400 بوده است با تعداد200 عدد تریکوکارت برای هر هکتار و در مرحله سوم رها سازی تاریخ 19/04/1400 بوده است با تعداد 100 عدد تریکوکارت.

 برای تکمیل مبارزه بیولوژیکی همزمان با رها سازی مرحله سوم تعداد 1000 عدد زنبور براکون برای هر هکتار رها سازی شده است.

قابل ذکر است زنبور تریکوگراما تخم افت را کنترل می کند و زنبور براکون لارو و یا همان کرم را کنترل می کند به این صورت که زنبور براکون بعد از رها سازی کرم را پیدا کرده و روی ان تخم می گذارد و تخم ها بعداز تفریق از لارو آفت تغذیه میکند و در نهایت لارو از بین رفته و زنبور براکون به طبیعت بر میگردد و از این طریق آفت کنترل می‌شود.

سالانه 150هکتار مبارزه در سطح شهرستان صورت می‌گیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید