Iranian Agriculture News Agency

خسارت هزار و ۴۰۰ میلیاردی خشکسالی به کشاورزی

مدیرجهاد کشاورزی مانه و سملقان گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به کشاورزی این شهرستان ۱۱۰ هزار نفری خراسان شمالی خسارت زد که بیشترین آن مربوط به محصولات زراعی است.

خسارت هزار و ۴۰۰ میلیاردی خشکسالی به کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، هادی قهرمانیان مدیرجهاد کشاورزی مانه و سملقان افزود: در سال زراعی جاری ۲۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت گندم دیم اختصاص یافت که امسال به علت کاهش ۵۰ درصدی بارش ها و گرمای هوا، ۱۹ هزار هکتار آن از بین رفت.

وی اضافه کرد: از ۱۸ هزار هکتار گندم آبی نیز،  هشت هزار هکتار آن بر اثر این پدیده طبیعی خسارت دیده است.

 قهرمانیان گفت: اگرچه پیش بینی می شود، در سال زراعی جاری، ۴۰ هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود ولی تاکنون کشاورزان تنها پنج هزار و ۵۷۸ تن به مراکز خرید گندم تحویل داده اند.

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط نامطلوب بذر شهرستان به کشاورزان توصیه می شود که میزان بذر لازم برای کشت سال آینده خود را نگهداری کنند.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی به ۸۳۵ هکتار دانه روغنی کلزا نیز خسارت زده است، گفت: خشکسالی در بخش کشت جو دیم نیز پنج هزار و ۵۰۰ هکتار و کشت آبی جو پنج هزار هکتار خسارت زده است.

هرمانیان با اشاره به کاهش تولید علوفه در مراتع شهرستان، خاطرنشان کرد: علاوه بر خسارت های خشکسالی بر حوزه محصولات زراعی، شاهد افت میزان تولید علوفه مورد نیاز دامداران نیز در سال زراعی جاری بودیم و ماه گذشته یکهزار و ۶۰۰ تن کنسانتره یارانه ای بین دامداران مانه و سملقان توزیع شد و هم اکنون نیز ۷۰۰ تن سهمیه جو نیز در حال توزیع است.

وی افزود: با توجه به کاهش علوفه دامداران اگرچه آماری از میزان فروش و یا کشتار دام های مولد وجود ندارد اما هر روز دام های با وزن کم و لاغر روانه کشتارگاه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید