Iranian Agriculture News Agency

خشکسالی در خراسان شمالی بیماری مشترک بین انسان و دام را افزایش داد

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری افزایش گستره خشکسالی در علاوه بر خسارت های اقتصادی بر پیکره فعالیت های دامی نگرانی ها برای رشد بیماری مشترک بین انسان و دام را در این استان افزایش داد.

خشکسالی در خراسان شمالی بیماری مشترک بین انسان و دام را افزایش داد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی،  حمید رمضانی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: با توجه به این که بیش از 90 درصد  نگهداری دام در سطح این استان به صورت سنتی و عشایری ( گردشی) انجام می شود، همین تردد قشلاقی و ییلاقی نیز می تواند احتمال بیماری مشترک بین انسان و دام را افزایش دهد.

وی توضیح داد:خشکسالی  با تاثیر گذاری بر کمیت و کیفیت منابع آبی و علوفه، استرس های زیادی به دام وارد می کند و در چنین شرایطی با کاهش سطح ایمنی دام، ضمن بالا رفتن احتمال بیماری زایی ، سقط جنین نیز در دامها افزایش خواهد یافت و این روند خسارت های زیادی را به دامداران وارد می کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به این که خسارت خشکسالی به دام عشایری به دلیل نوع زندگی در گردش بیشتر است، خاطرنشان کرد : دام عشایر در فصل کوچ، در مسیر قشلاق تا ییلاق از منابع مختلف آب استفاده می کند که کیفیت و کمیت آن متفاوت است از این رو بیش از سایر دام ها در معرض ابتلا به بیماری است و سلامت آن بیش از سایر دام ها در معرض تهدید است.

دکتر رمضانی از تب مالت ( بروسلوز)، شاربن ( سیاه زخم) ، هاری، سالک، تب کریمه کنگو به عنوان مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام نام برد و گفت: برای پیشگیری از مخاطرات بهداشتی، بهار امسال بیش از یک میلیون راس دام استان در برابر بیماری های مشترک بین انسان و دام واکسینه شدند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید