Iranian Agriculture News Agency

۸۵ درصد از دامهای خراسان شمالی برای مقابله با طاعون مایه کوبی می شوند

سرپرست معاونت فنی و سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: امسال برای کاهش اثرات خشکسالی، ۸۵ درصد از دام های سبک این استان برای مقابله با طاعون نشخوارکنندگان مایه کوبی ( واکسن) می شوند.

۸۵ درصد از دامهای خراسان شمالی برای مقابله با طاعون مایه کوبی می شوند

به گزارش ایانا در استان خراسان شمالی، علی اکبر دلیرصحرایی سرپرست معاونت فنی و سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: سال های پیش واکسیناسیون علیه این بیماری با اولویت روستاهای نزدیک مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست و حاشیه های زیستگاه های وحوش انجام می شد، اما امسال به علت کاهش نزولات جوی  ۸۵ درصد از دام های استان واکسینه می شوند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۳۸ کانون طاعون نشخوارکنندگان در سطح استان خراسان شمالی گزارش شد و برای جلوگیری از خسارت های ناشی از این بیماری به دامهای سبک دامپزشکی در سال جاری برای مایه کوبی و واکسن پیشقدم شد.

معاون دامپزشکی استان خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به این که بیماری طاعون نشخوارکنندگان در دامها مسری است و با علایم حاد تنفسی ظاهر می شود، دامداران باید پس از شناسایی علایم بیماری ، دام مریض را از سایر گله جدا و در قرنطینه نگهداری کنند.

 دلیر صحرایی در مورد مایه کوبی دامهای عشایری استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد : احتمال می رود که مایه کوبی دامهای عشایر این استان که در قشلاق ( استان گلستان) استقرار دارند، انجام شود ، در صورت عدم مایه کوبی ،این طرح با اولویت از سوی دامپزشکی خراسان شمالی انجام خواهد شد.

به گفته وی تاکنون گزارشی از شناسایی بیماری طاعون نشخوارکنندگان در دامهای سبک استان خراسان شمالی به دامپزشکی اعلام نشد.

وی  به دامداران توصیه کرد تا ضمن رعایت قرنطینه ، دام مورد نیاز را از مراکز  مجاز خریداری و از جابه جایی غیرضرور دامها نیز خوداری کنند.

 دلیرصحرایی با بیان اینکه برای کاهش اثرات خشکسالی، امسال خدمات دامپزشکی استان تقویت می‌شود افزود: امسال برای کاهش اثرات این حادثه طبیعی خدمات بهداشتی به دامداران استان تقویت می شود که توسعه پوشش مایه کوبیه علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در اولویت است. 

سرپرست معاونت فنی و سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: خشکسالی سبب می شود تا حیوان دچار ضعف شود و توان بدن در برابر بیماری ها کاسته شود، از این رو به دامداران توصیه می شود نکات بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کنند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید