Iranian Agriculture News Agency

۱۸ هکتار رویشگاه لاله واژگون در خراسان شمالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: این استان ذخیره‌گاه ژنتیکی لاله واژگون است.

۱۸ هکتار رویشگاه لاله واژگون در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، حسن وحید با اشاره به این که گل‌های لاله واژگونی که در خراسان شمالی روییده می شوند از نوع کمیاب زرد رنگ هستند، می افزاید: وسعت رویشگاه این گل ۱۸ هکتار است و از این مساحت  ۱۵ هکتار در منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه قرار دارد.

وی اضافه کرد: چیدن و برداشت این گیاه ممنوع است و با افرادی که این گل را برداشت و زیستگاه آن را تخریب کنند برخود می شود.

 فرمانده یگان حفاظت خراسان شمالی گفت: مهمترین عامل تخریب زیستگاه این گل، مردمی هستند که در فصل بهار به سرای و خمبی درگرمه برای تفریح و گردش می روند.

سرهنگ موسی الرضا حیاتی افزود: رویشگاه این گونه منحصر به فرد برای حفاظت بیشتر در منطقه خمبی و سرای گرمه قرق شده تا به صورت ویژه توسط قرق بان ها مورد حفاظت قرار گیرد اما تعداد نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی آنقدر زیاد نیست که بتوانند به صورت مدوام و شبانه روزی منطقه را  نظارت و کنترل کنند.

وی یکی دیگر از عوامل تخریب را ورود دام به این رویشگاه می داند و گفت: نیروهای قرق بان کنترل های لازم  را دارند اما احتمال ورود شبانه دام وجود دارد.

وی خاطرنشان می کند: برخی از افرادی که برای دیدن لاله واژگون به منطقه می آیند به اهمیت آن واقف نیستند و رفتارهایی که دارند موجب تخریب این منطقه می شوند.

وی با بیان این که لاله واژگون که با نام‌های دیگر همچون لاله سرنگون و اشک مریم نیز شناخته می‌شود می گوید: ارتفاع این گل کوتاه تر از دیگر انواع خود در کشور است و مهمترین تفاوت آن نیز رنگ زرد منحصر به فرد آن است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید