Iranian Agriculture News Agency

توزیع تخم نوغان در خراسان شمالی آغاز شد

توزیع تخم نوغان در خراسان شمالی در مرحله نخست بین پرورش‌دهندگان کرم ابریشم این استان آغاز شد.

توزیع تخم نوغان در خراسان شمالی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا و رشد برگ درختان توت، نوغانداران استان فعالیت خود در زمینه پرورش کرم ابریشم را از سر گرفته‌اند.

عبداله یوسفی با بیان اینکه پنج هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان از استان تامین شده است، افزود: در نخستین مرحله از توزیع، امروز 2500 جعبه بین پرورش دهندگان کرم ابریشم توزیع شد.

وی قیمت هرجعبه تخم نوغان را 15 هزار تومان اعلام کرد.

وی شمار بهره برداران نوغانداری در استان را چهار هزار و ۱۶۶ خانوار عنوان کرد و گفت: از هر جعبه تخم نوغان ۴۲،5 کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود که خراسان شمالی از این نظر رتبه نخست کشور را دارد.

دکتر یوسفی گفت : میانگین تولید پیله تر در کشور 36 کیلوگرم در هر جعبه است.

وی پرورش کرم ابریشم و تولید پیله، ایجاد و توسعه توتستان، توزیع تخم نوغان، تولید فرش ابریشمی و بازاریابی برای فروش،  تولید پارچه و صنایع دستی و ابریشم کشی را از جمله حلقه های زنجیره پرورش ابریشم برشمرد که باید تکمیل شود.

یوسفی خاطرنشان کرد:26 هزار و 350 اصله نهال توت به صورت رایگان در سال جاری بین نوغانداران توزیع شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بخش عمده پیله‌ تر ابریشم خراسان شمالی در شهرستان مرزی راز و جرگلان تولید می شود اما شهرستان های مانه و سملقان، فاروج، شیروان و بجنورد نیز در تولید پیله تر فعالیت دارند.

یوسفی یکی از مشکلات این بخش را نبود نهالستان توت بیان کرد و افزود: سنتی بودن فرایند تولید پیله تر نیز یکی دیگر از مشکلات این بخش است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید