Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی:

میزان تولید گوشت مرغ در خراسان شمالی افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید گوشت مرغ استان در سال گذشته ۲۳ هزار تن بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ بیش از ۲ برابر افزایش یافته است که این روند امسال هم ادامه خواهد داشت.

میزان تولید گوشت مرغ در خراسان شمالی افزایش یافت

به گززارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی افزود: مرغداری های استان شامل پرورش مرغ گوشتی، تخمگذار، مرغ مادر، مرغ اجداد، شتر مرغ، بوقلمون، جوجه کشی و سایر ماکیان است.

وی افزود: از مجموع ۱۱۴ واحد مرغداری موجود در استان  ۵۴ واحد آن در شهرستان شیروان است.

یوسفی اظهار داشت: در بجنورد ۲۸ واحد، اسفراین ۹، مانه و سملقان هشت، گرمه ۶ و جاجرم چهار واحد مرغداری وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ظرفیت این واحدهای فعال استان  را ۲ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۴۲۰ قطعه دانست.

یوسفی اظهار داشت: پرورش ۲۹ هزار قطعه مرغ ایرانی مادر (نژاد آرین) در این استان برای نخستین بار در سال گذشته اجرا شد و اینک به تولید رسیده است.

وی اظهار داشت: این واحد توسط شرکت تعاونی مصرف اتکا در شهر «پیش‌قلعه» شهرستان مانه و سملقان ایجاد شده و تمامی حمایت های لازم از جمله تامین نهاده های مورد نیاز آن صورت گرفته است.

یوسفی افزود: این مزرعه تولیدی (فارم) با ظرفیت پرورش ۸۵۰ هزار قطعه مرغ گوشتی ایجاد شده است که با توجه به نیاز کشور، با درخواست متصدیان آن برای پرورش مرغ اجداد در آن، به دلیل داشتن امکانات مناسب، موافقت شد و از اواخر خردادماه امسال پرورش مرغ ایرانی در آن آغاز شد که هم اینک به تولید رسیده است.

وی با بیان اینکه با پرورش مرغ نژاد آرین، وابستگی به نژادهای مرغ گوشتی خارجی کاهش می یابد، گفت: در سال های گذشته برخی تحریم های خارجی در این خصوص، منجر به ایجاد مشکلاتی در زمینه تامین گوشت سفید در کشور شده بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین  چند تن از مرغداران استان برای ایجاد واحد پرورش مرغ مادر ایرانی سلامت، درخواست داده‌اند که بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی، مجوز راه اندازی واحد مرغ مادر سلامت به متقاضیانی اعطا می شود که در حوزه مرغداری فعالیت داشته است و از امکانات و زیرساخت های پرورش آن برخوردار باشند تا روند اجرای طرح ها طولانی نشود.

وی افزود: گوشت مرغ مصرفی سالانه استان ۲۸ هزار تن است که در این استان ۲۳ هزار تن تولید و مابقی از سایر استان‌ها تامین می‌شود اما در این اواخر جوجه ریزی در استان مدیریت شده و نیاز را پاسخگو است.

یوسفی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای خودکفایی استان در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ فراهم شده است، افزود: مجوزهایی برای ایجاد واحدهای مرغ گوشتی و تخم‌گذار صادر کرده ایم که با راه اندازی آنها حتی بیش از نیاز تولید خواهیم داشت و صدور مجوز واحد پرورش ۳۷۰ هزار قطعه ای مرغ مادر گوشتی، ۸۰ هزار قطعه ای مرغ مادر تخم گذار و یک میلیون قطعه ای مرغ تخمگذار از آن جمله است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید