Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از یک میلیون اصله نهال در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر این استان دارای ۲۰ نهالستان است که بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله انواع نهال از گونه‌های هسته دار، دانه دار، قلمه ریشه دار گل محمدی، گردوی پیوندی، انگور و نشاء گیاهان دارویی را شامل می‌شود.

تولید بیش از یک میلیون اصله نهال در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان با اعلام اینکه استان خراسان شمالی امسال رتبه هفت کشوری را در رابطه با تولید نهال شناسنامه دار کسب کرد، افزود: پارسال جهت بهبود کمی، کیفی و ارتقا عملکرد تولیدکنندگان نهال، برای اصلاح باغات و ارقام تجاری پایه‌های رویشی خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت نهالستان‌ها ۳۰ رقم انگور در استان تولید می‌شود، افزود:نهالستان‌های استان به خودکفایی رسیده اند و درحال حاضر نهال‌های تولیدی به سایر شهر‌های کشور صادر می‌شود.

مهندس شریکیان با تاکید از باغداران خواست: نهال‌های شناسه دار را از نهالستان‌های مجوز دار تهیه کنند.

به گفته ی مهندس شریکیان، نهال‌های تولیدی در نهالستان‌ها از ابتدای کاشت بذر تا زمان نصب پیوندک با نظارت کمیته فنی نهال استان است و کلیه آزمایش‌های گیاه پزشکی انجام می‌شود تا نهالی سالم و بااصالت به عمل آید و باغداران با اطمینان و بدون دغدغه استفاده کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه باغداران را از خرید نهال‌های دپو شده در کوچه و خیابان‌ها که بدون شناسه هستند و به دست دوره گرد‌ها عرضه می‌شود منع کرد و افزود:این نهال‌ها منجر به آلودگی و در نهایت نابودی باغ خواهد شد و همچنین محصولات رادر یک بازه زمانی مشخص تحت الشعاع قرار می‌دهد و به باغات آسیب می‌زند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید