Iranian Agriculture News Agency

جمعیت سن گندم در اماکن زمستان‌گذران خراسان شمالی افزایش یافت

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: جمعیت سن گندم در اماکن زمستان‌گذران این آفت نسبت به سال زراعی گذشته ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است و به همین علت سمپاشی کشتزارها باید در دستور کار گندمکاران باشد.

جمعیت سن گندم در اماکن زمستان‌گذران خراسان شمالی افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضایی افزود: مبارزه شیمیایی با این آفت در برخی از سال ها به علت اینکه میزان آفت در واحد سطح کم بوده و از سویی برای رعایت مسائل زیست محیطی و همچنین بحث اقتصادی انجام نمی شود که این امر موجب افزایش سن مادری در سال های بعد می شود.

وی افزود: سن گندم مهم ترین و خسارت زاترین آفت در حوزه کشاورزی است، هر ساله ۶۰ تا ۶۵ درصد از سطح اراضی زراعی استان زیر کشت غلات از جمله گندم و جو می رود که فعالیت این آفت گسترده ترین آفت در حوزه کشاورزی است.

وی گفت: در مناطق زمستان گذران تعداد سن مادری در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش یافته  که در مرحله سن مادری مبارزه بسیار اهمیت دارد زیرا که اگر در اردیبشهت ماه تبدیل به پوره سن  شود خسارت زیادی به غلات وارد خواهد کرد.

رضایی اظهار داشت: آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می گذارد اما سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز موثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سن مادری از ارتفاعات به سمت کشتزارهای استان ریزش کرده اند افزود: سن گندم در حدود ۹ ماه در ارتفاعات به سر می برد و معمولا در اواخر اسفند و فروردین ماه به سمت مزارع حرکت می کنند.

وی افزود: هم اینک عمده فعالیت این آفت در شهرستان های جاجرم، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان است که کشاورزان ۱۰ روز فرصت دارند تا با این آفت مبارزه کنند، در صورت تبدیل به پوره خسارت زیادی به مزارع وارد خواهد شد.

وی اظهار داشت: مبارزه هر هکتار سن مادر معادل مبارزه با ۱۰ هکتار کشتزاری است که دارای سن پوره است، علاوه بر آن بر کیفیت گندم نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رضایی افزود: آفت سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند و باعث افت شدید محصول می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:  کشاورزان سال گذشته  در سطح حدود ۲۰ هزار هکتار با سن مادر و پوره گندم به موقع مبارزه کردند.

رضایی افزود: پیش بیینی می شود امسال نیز در سطح حدود ۲۵ هزار هکتار از کشتزار های این استان مبارزه شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید