Iranian Agriculture News Agency

۷۹ درصد از زمین‌های کشاورزی استان برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین مساعد است

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۹ درصد از زمین‌های کشاورزی استان برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین مساعد است که ۵۰ درصد آن در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسیده است.

۷۹ درصد از زمین‌های کشاورزی استان برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین مساعد است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی افزود: یک هزار و ۵۱۵ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال اعتبار برای تجهیز کشتزارهای استان به سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری اختصاص یافت که استقبال کشاورزان در این زمینه نسبت به سال ۹۲، ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: پیش از سال ۹۲، ۱۶ هزار و ۶۸۳ هکتار از کشتزارهای استان مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده بود که این میزان در پایان سال ۹۸ به ۳۶ هزار و ۲۷۵ هکتار رسید.

وی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۹ هزار و ۵۹۲ هکتار از اراضی استان مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده و قرار است این میزان تا پایان دولت به ۳۹ هزار هکتار برسد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال ۱۳۹۸ برای اجرای طرح های آبیاری نوین به صورت ۸۵ درصد کمک بلاعوض دولت، حداکثر برای آبیاری قطره ای ۱۷۵ میلیون ریال و بارانی ۱۰۵ میلیون ریال پرداخت شد.

دکتر یوسفی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات آبیاری نوین به کشاورزان وجود ندارد افزود: کشاورزانی که آب و زمین در اختیار داشته باشند برای اجرا به آنان تسهیلات پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه هم اینک در سامانه‌های سنتی آبیاری میانگین عملکرد انتقال آب حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اظهار داشت: در روش‌هایی که منجر به استقرار سامانه‌های آبیاری بارانی می‌شود، راندمان آبیاری به ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که در سامانه‌های قطره‌ای این رقم تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.

وی گفت: بدین ترتیب در سامانه آبیاری قطره‌ای عملکرد انتقال آب ۲ برابر ارتقا پیدا می‌کند و در هر هکتاری که این طرح اجرا شود به طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

وی اظهار داشت: در شرایطی هم که حالت تجمیعی باشد (چاه عمیق، قنات) و تعداد مالکان زیاد باشند، مشروط بر اینکه تمام مالکان آمادگی اجرای طرح را داشته باشند دولت کمک های خوبی خواهد کرد.

دکتر یوسفی با بیان اینکه علاوه بر افزایش راندمان آبیاری افزون بر ۳۰ درصد میزان تولید در واحد سطح نیز افزایش می یابد افزود:  اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی هزار و ۹۶۷ هکتار، طرح های تامین آب کشاورزی به میزان ۱۳۸.۸ میلیون متر مکعب، احیا و مرمت قنوات استان به میزان ۹۳۴ کیلومتر و اجرای کانال های آبیاری عمومی و لوله گذاری استان به میزان چهار هزار و ۴۶۳ هکتار کیلومتر از اقدامات دیگر دولت در بخش آب کشاورزی بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان بهره‌وری فیزیکی از آب کشاورزی این استان سال ۹۲، کمتر از یک درصد بود که اکنون این میزان به ۲۳ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: بر این اساس هم اینک به ازای مصرف هر مترمکعب آب در استان ۱.۱۳۵ کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می شود.

وی گفت: عملکرد آبیاری در کشتزارهای استان نیز با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۲، هم اینک به ۴۶ درصد رسیده است.

وی شاخص راندمان آبیاری در اراضی استان در سال ۹۲ را ۳۴ درصد عنوان کرد و افزود: تلاش می شود این شاخص تا پایان برنامه ششم توسعه به ۶۰ درصد برسد.

دکتر یوسفی اظهار داشت: همچنین این استان در برنامه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رتبه هشتم را در بین استان ها دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید