Iranian Agriculture News Agency

۵۰۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای استان امسال به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده و ۲ هزار هکتار دیگر نیز در دست اجرا است.

۵۰۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سیدابراهیم سیدی افزود: برای اجرای سامانه های آبیاری نوین در استان در سال جاری ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.

وی با بیان اینکه مطالعه سه هزار هکتار از کشتزارهای استان نیز در دست اقدام است، افزود: برنامه ریزی شده بود که امسال سه هزار و ۴۵۰ هکتار از کشتزارهای استان به سامانه های آبیاری نوین مجهز شود که امیدواریم تا پایان سال مالی این رقم محقق شود.

وی افزود: با احتساب طرح های در دست بهره برداری، میزان کشتزارهای مجهز به سامانه های نوین آبیاری در استان به ۳۸ هزار و ۵۰۰ هکتار می رسد.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین امسال احیا و مرمت ۱۰ کیلومتر از قنوات استان با اعتبار مصوب ۵۶ میلیارد ریال در دست اقدام است.

سیدی افزود: طرح های تامین و استحصال آب نیز با اعتبار مصوب ۳۰ میلیارد ریال در ۶۰۰ هزار متر مربع در دست اجرا است.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شاخص آبیاری در کشتزارهای استان ۴۶ درصد است.

سیدی افزود: همچنین این استان در برنامه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رتبه هشتم را در بین استان ها دارد.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای ایجاد سامانه های نوین آبیاری مستعد است.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: هزینه تجهیز و نوسازی هر هکتار زمین ۵۰ میلیون ریال و صرفه جویی در آب به ازای هر هکتار هزار و ۴۰۰ متر مکعب در سال، حجم آب صرفه جویی شده تاکنون در استان ۲۸ میلیون متر مکعب بوده است.

سیدی گفت: ارتقای بهره ­وری آب ‌ و خاک کشاورزی و صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری با روش‌های نوین آبیاری، افزایش تولید محصولات راهبردی و ارتقای ضریب خوداتکایی و بهبود و افزایش عملکرد در واحد سطح از مهم ترین راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: با توجه به بروز خشکسالی های متوالی در سال های گذشته و لزوم ارتقای بهره وری آب، فعالیت‌های ارزشمندی در زمینه افزایش راندمان آبیاری در استان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت:  ۷۹ درصد از زمین‌های کشاورزی استان برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری مساعد است که ۵۰ درصد آن در دولت تدبیر و امید به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات آبیاری نوین به کشاورزان وجود ندارد، افزود: کشاورزانی که آب و زمین در اختیار داشته باشند برای اجرای این سامانه ها به آنان تسهیلات پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در سامانه‌های سنتی آبیاری میانگین عملکرد انتقال آب حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اظهار داشت: در روش‌هایی که منجر به استقرار سامانه‌های آبیاری بارانی می‌شود، راندمان آبیاری به ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که در سامانه‌های قطره‌ای این رقم تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.

سیدی گفت: بدین ترتیب در سامانه آبیاری قطره‌ای عملکرد انتقال آب تا ۲ برابر ارتقا پیدا می‌کند و در هر هکتاری که این طرح اجرا شود به طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

وی گفت: در شرایطی هم که حالت تجمیعی باشد (چاه عمیق، قنات) و تعداد مالکان زیاد باشند، مشروط بر اینکه تمام مالکان آمادگی اجرای طرح را داشته باشند دولت کمک های خوبی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه عمده اراضی کشاورزی این استان خرد و در قطعات کوچک است، گفت: برای اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کوچک و خرده مالکی هزینه های زیادی انجام می شود که اگر کشاورزان زمین های خود را تجمیع کنند دولت ۱۰۰ درصد اعتبارات را اختصاص می دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید