Iranian Agriculture News Agency

صنایع تبدیلی و غذایی خراسان شمالی توان فرآوری ۸۴۰ هزار تن محصول را دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات از مزارع و باغ های استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۸۴۰ هزار تن آن را دارد.

صنایع تبدیلی و غذایی خراسان شمالی توان فرآوری ۸۴۰ هزار تن محصول را دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی افزود: از مجموع صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان ۲۷ واحد در بجنورد مرکز استان قرار دارد  و ۲۰ واحد در فاروج، ۱۵ واحد در شیروان، ۱۲ واحد در مانه و سملقان،  ۱۰ واحد در اسفراین، سه واحد در جاجرم و در شهرستان های گرمه و راز و جرگلان هر کدام دو واحد وجود دارد.

وی کمک به افزایش صادرات غیرنفتی، تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها و وجود زمینه های مساعد برای مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی را از دیگر مزایای صنایع کشاورزی استان برشمرد.

وی اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه را شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی،  صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز،  بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی عنوان کرد.

یوسفی، برنامه سازمان متبوع خود برای حمایت از این صنایع را تثبیت واحدهای فعال و تامین تسهیلات سرمایه در گردش با همکاری بانک ها، فعال کردن واحدهای نیمه فعال و راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید برشمرد و افزود: تسهیلات سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی برای واحدهای فرسوده از نیازهای اصلی این بخش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اهمیت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید کرد و گفت: کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات، افزایش ارزش افزوده و بهره وری این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود،  ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده این بخش میسر است.

یوسفی با بیان اینکه حدود ۵۲ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فراوری دارد، اظهار داشت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از مزارع و باغ های استان برداشت می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید