Iranian Agriculture News Agency

اجرای عملیات اصلاح، نوسازی و توسعه باغات در سطح بیش از ۲۲ هزار هکتار در خراسان شمالی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طی برنامه ششم توسعه استان برنامه اصلاح و نوسازی و توسعه باغات در اراضی شیبدار در سطح 22227 هکتار هدف گذاری شده و برای این برنامه 6800000 نهال و مواد تکثیری مورد نیاز است.

اجرای عملیات اصلاح، نوسازی و توسعه باغات در سطح بیش از ۲۲ هزار هکتار در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان گفت: در راستای این مهم و افزایش کمی و کیفی تولیدات استان اقداماتی چون تامین پایه های رویشی برای نهالستان ها، تامین پیوندک از باغ مادری برای تولید گردوی پیوندی از ارقام تجاری و برتر (چندلر، فرنور) برای اولین بار در استان به میزان   100 هزار  اصله ، تامین ارقام جدید و برتر از مراکز پژوهشی و باغات مادری کشور و تولید بیش از 30 رقم انواع نهال انگور به میزان   50 هزار  اصله برای اولین بار در استان به در راستای تنوع بخشی محصول انگور ، انجام سرشاخه کاری تاکستان ها در راستای تنوع بخشی و توسعه ارقام بازارپسند و پر محصول انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: سطح باغات استان 48200 هکتاربا میزان تولید 315000 تن با  34 نوع محصول است که یکی از مهم ترین برنامه های حوزه باغبانی اصلاح باغات درجه 2 و احیاء و جایگزینی باغات درجه 3 می باشد.

شریکیان افزود: برنامه اصلاح ونوسازی باغات میوه با اهداف بهبود کمی وکیفی تولیدات باغی و بهره برداری بهینه از منابع پایه (آب و خاک ) وسایر نهاده های تولید انجام می شود.

نهال به عنوان یکی از اساسی ترین ابزارهای تحول بخش باغبانی جهت مقابله با تنش های محیطی، بیولوژیکی و بهره مندی از فرصت ها ومزیت های موجود که باید همواره مورد توجه باغداران عزیز قرار گیرد.

در حال حاضر استان خراسان شمالی دارای 21 نهالستان با ظرفیت تولید 1500000 اصله نهال شناسه دار از انواع ارقام میوه های هسته دار ودانه دار شامل سیب،گلابی،آلو،زردآلو،بادام ،هلو،پسته، گردوی پیوندی، نشاء گیاهان داروئی و گل محمدی  است.

وی خاطرنشان کرد این استان در سال جاری موفق به کسب رتبه 7 تولید نهال شناسه دار در کشور  شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید