Iranian Agriculture News Agency

افزایش قیمت؛ مصرف کود فسفاته و پتاسه را در مزارع خراسان شمالی کاهش داد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: افزایش قیمت نهاده ها، مصرف کود پتاسه و فسفاته را در مزارع استان کاهش داد.

افزایش قیمت؛ مصرف کود فسفاته و پتاسه را در مزارع خراسان شمالی کاهش داد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد نقی کاظمیان با اشاره به اینکه مقدار کودهای فسفاته و پتاسه به اندازه کافی در بازار موجود بوده است، اظهارکرد: اما افزایش قیمت موجب شده تا کشاورزان در کشت پاییزه امسال تمایل کمتری به استفاده از این کودها را داشته باشند.

وی افزود: در کشت پاییزه امسال در سطح ۴۷ هزار و ۲۰۰ هکتار گندم آبی، ۹۶ هزار و ۲۵۰ هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار و ۵۷۰ هکتار جوی آبی و ۲۳ هزار و ۲۶۵ هکتار نیز جوی دیم کشت شده است.

کاظمیان ادامه داد: در مجموع یک هزار و ۸۳۵ هکتار طی کشت پاییزه امسال بیش از سطح ابلاغی کشت جو انجام شده است  که این امر نیز به دلیل افزایش قیمت خرید این محصول بوده است.

وی بیان اینکه میزان بارندگی های انجام شده در خراسان شمالی سال زراعی جاری نسبت به دوره بباند مدت و مدت مشابه سال گذشته عقب است، تصریح کرد: این امر موجب شد تا ۷۰ درصد کشت گندم و جوی دیم و ۴۰ درصد گندم و جوی آبی با تاخیر کشت شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۳۰ درصد مزارع کلزای خراسان شمالی نیز با تاخیر کشت شده است و ۵۰ درصد مزارع نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت سرمازدگی دیده اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴ درصد مزارع دیم و آبی استان به مرحله دوبرگی، ۳۵ درصد به مرحله سه تا چهار برگی رسیده اند و ۲۷ درصد در مرحله شروع پنجه زنی رسیده و ۲۴ درصد نیز مرحله پنجه زنی آن ها تکمیل شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: با توجه به اینکه در سال های گذشته در زمین های کشاورزی از کودهای فسفاته و پتاسه استفاده شده، زمین ها فقیر از این دو کود نیستند اما به منطور بهبود عملکرد و جلوگیری از کاهش تولید کشاورزان با استفاده از کود اوره به صورت محلول پاشی با شروع پنجه زنی گیاه، کمبود را جبران کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید