Iranian Agriculture News Agency

برداشت چریش از عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی ممنوع شد

برداشت گیاه خوراکی «چریش» از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان شمالی، برای دومین سال پیاپی ممنوع شد و افراد تنها می‌توانند به اندازه نیاز خود این گیاه خودروی خوراکی را جمع‌آوری کنند.

برداشت چریش از عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی ممنوع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه هرگونه بهره برداری و استفاده خانگی از این گیاه در مقادیر بالا تخلف است، گفت: جمع آوری بیش از ۳ کیلوگرم از گیاه چریش به عنوان قاچاق محسوب شده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

علیرضا احمدی اسکویی افزود: البته رویش گیاه چریش هنوز در عرصه های منابع طبیعی استان دست نداده است اما با گرمای تدریجی هوا این اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و نسبتا سرد استان، رویش این گونه گیاهی از فروردین ماه آغاز می شود و چریشی که پیش از آن در بازار عرضه و خرید و فروش می شود، از استان های همجوار برداشت و وارد استان می شود.  

وی با بیان اینکه امسال نیز مانند سال گذشته برخی گیاهان دارویی با ممنوعیت برداشت مواجه هستند، اظهار داشت: چریش یکی از این گونه های گیاهی است که با توجه به برداشت بی رویه آن در سال های گذشته و تنک شدن عرصه های رویشی این گونه خودرو، برداشت آن ممنوع شده است.

احمدی اسکویی از برداشت کنندگان محلی که چریش را برای مصرف خوراکی خود جمع آوری می کنند خواست تا دقت لازم را در هنگام برداشت داشته و به رویشگاه های این گیاه آسیب وارد نکنند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود شهروندان هرگونه تعرض به طبیعت از جمله برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی و خوراکی مانند چریش، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل ها و مراتع منطقه را به شماره تلفن ۱۵۰۴ (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند.

وی افزود: به قطع و یقین نمی توان میزان برداشت چریش از سطح منابع طبیعی استان را برآورد کرد زیرا در همه عرصه های منابع طبیعی این استان چریش می روید.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید