Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

اسب اصیل ترکمن یکی از شاخص‌های تولیدی خراسان شمالی است

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اسب اصیل ترکمن یکی از شاخص های تولیدی خراسان شمالی است و هم اینک تعداد زیادی از مردم روستاهای سطح استان به پرورش اسب و سواری کاری اشتغال دارند و به عنوان یکی از شغل های مورد علاقه مردم این استان است.

اسب اصیل ترکمن یکی از شاخص‌های تولیدی خراسان شمالی است

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان خراسان شمالی، مهدی شکاری افزود: از طرفی خراسان شمالی خاستگاه اصلی اسب نژاد ترکمن بوده و بیش از هزار سر اسب در استان موجود است و همواره از استان های پیشرو در مباحث اصلاح نژادی و صدور شناسنامه اسب اصیل ترکمن در سطح کشور است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون، ۹۸۵ سر اسب اصیل ترکمن این استان به عنوان قطب نگهداری این حیوان نجیب در شمال شرق کشور شناسنامه‌دار شده‌اند  وعلاوه بر این، اسب ها همچنین عملیات تعیین ساختار ژنتیکی «ژنوتاپینگ»، انجام تست دی ان ای و میکرو چیپ‌گذاری برای ردیابی حیوان نیز شده است.

مهندس شکاری اظهار داشت: کره های تولیدی سال جاری شناسنامه ندارند که در سال آینده برای این کره ها شناسنامه ژنتیکی صادر خواهد شد.

وی از تمامی اسب داران خواست تا در صورت اینکه اسب اصیل ترکمن در اختیار دارند و تاکنون شناسنانه دریافت نکرده اند به اداره های جهاد کشاورزی در سطح استان مراجعه کنند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: انتخاب سلیمی برتر در منطقه با برگزاری پنج جشنواره ملی از سال های ۹۳ تا ۹۷ در استان انجام شده است.

وی توزیع سبوس ماهیانه بین اسب داران استان و صدور مجوز و پرداخت تسهیلات به اسب داران را از دیگر حمایت های سازمان از صنعت اسب عنوان کرد.

وی قابلیت های استان برای توسعه صنعت اسب ترکمن را پیشرو بودن استان در زمینه اصلاح نژاد اسب ترکمن، تنوع اقلیمی و گستردگی عرصه فعالیت های کشاورزی، وجود منابع غنی ژنتیکی دو تیره ایموت و آخال تکه، علاقه مندی به پرورش اسب با توجه به فرهنگ مردم استان عنوان کرد.

وی بر طرح توسعه زنجیره راهبردی اسب اصیل ترکمن در استان تاکید کرد و افزود: تعداد زیادی دانش آموخته دانشگاهی در رشته های کشاورزی و دامپروری در استان وجود دارد که می تواند در این زمینه اشتغال زایی زیادی ایجاد شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید